U Galeriji umjetnina Split nedavno je organiziran stručni razgovor na temu: SPEKULATIVNI DIZAJN U STVARNOM SVIJETU
U razgovoru su sudjelovali James Auger (bivši nastavnik na legendarnom Designing Interactions odsjeku na Royal College of Art u Londonu, a danas na Madeira Interactive Technologies Institute i suosnivač bloga Crap Futures), Demitrios Kargotis (dio dizajnerskog dvojca Dashn Dem iz Londona, suradnika na Goldsmiths, University of London i Birmingham City University), Pedro Oliveira i Luiza Prado (partneri dizajnerske istraživačke prakse A Parede, koja djeluje pri doktorskom studiju na Universitätder Künste Berlin), Regine Debatty (utemeljiteljica kultnog bloga we-make-money-not-art), Matt Ward (pročelnik Odsjeka za dizajn na Goldsmiths Sveučilištu u Londonu) i Mirko Balducci (suosnivač talijanskog multidisciplinarnog laboratorija/mreže Nefula).
Stručni razgovor u splitskoj Galeriji umjetnina
Spekulativni dizajn je kritička dizajnerska praksa koja obuhvaća ili je u relaciji s nizom sličnih praksi koje nalazimo pod nazivima: kritički dizajn, dizajn fikcija, dizajn budućnosti, antidizajn, radikalni dizajn, propitkujući dizajn, diskurzivni dizajn, kontradiktorni dizajn (eng. adversarial), futuristička imaginacija (eng. futurescape), umjetnički dizajn (eng. design art), tranzicijski dizajn i dr. Radi se o diskurzivnoj djelatnosti utemeljenoj na kritičkom razmišljanju i dijalogu koja propituje dizajnersku praksu. Međutim, spekulativni dizajnerski pristup proširuje kritičku praksu korak dalje, prema imaginaciji i vizijama mogućih scenarija.
Kroz svoju imaginaciju i radikalni pristup, koristeći dizajn kao medij, tjera na razmišljanje, podiže svijest, propituje, provocira djelovanje, otvara rasprave te može ponuditi alternative nužne današnjem svijetu. Kritičari trenutno dominantnog pristupa spekulativnoj praksi koje karakteriziraju kao “eurocentrične”, naglašavaju njegovu pretjeranu fokusiranost na estetiku (na vizualnoj i narativnoj razini), bježanje u distopijske scenarije, samodopadnost te odvojenost od stvarnog svijeta. Kritičari ovakvog „eurocentičnog” pristupa ističu njegovu privilegiranu „zapadnjačku” poziciju i naglašavaju da se kritičnost može ostvariti samo izvan ove komforne zone, pogledom i aktivnostima u „stvarnom svijetu”.
Razgovor se održao u sklopu izložbe „Spekulativnost – post dizajnerska praksa ili nova utopija?” i radionice spekulativnog dizajna Interakcije 2016. koja se odvija na Umjetničkoj akademiji.
Dodajmo kako su svi događaji su podržani od strane Grada Splita i Ministarstva kulture RH.