Apolitični

Znanost na prodaju: autorstvo stručnog rada kupuje se na internetu

Internet je preplavljen oglasima u kojima se prodaje sudjelovanje u autorstvu znanstvenih radova spremnih za objavu u uglednim časopisima

Izdavači istražuju tvrdnje o postojanju velikog broja oglasa u kojima se prodaje autorstvo znanstvenih radova, namijenjenih objavi u uglednim časopisima. Dosad su, piše Nature, povučeni deseci članaka zbog sumnje da su ljudi platili da im se ime nađe na popisu autora, mada nisu sudjelovali u istraživanju.

Mreže i oglasi

Većina oglasa objavljena je na društvenim mrežama, uključujući Facebook i Telegram, ali i na internetskim stranicama izdavačkih kuća. Ti oglasi često uključuju naslov rada, časopis u kojem će biti objavljen, godinu izdanja i poziciju koja se može kupiti. Cijene se kreću od nekoliko stotina do više tisuća dolara, ovisno o području istraživanja i prestižu časopisa.

Berlinska ekonomistica Anna Abalkina takve oglase istražuje posljednje tri godine i najviše pažnje posvećuje ruskim i istočnoeuropskim internetskim stranicama.

U analizi, objavljenoj krajem prošle godine na serveru arXiv, pročešljala je više od 1000 autorskih ponuda, ukupno vrijednih više od 6,5 milijuna dolara, objavljenih na internetskoj stranici International Publisher na ruskom jeziku. Ona je s oglasima povezala čak 460 objavljenih radova, a izdavač se oglušio o molbu za komentarom.

Bujica povlačenja

Stručni časopisi sve češće istražuju i povlače radove za koje se čini da su povezani s oglasima. U ljeto prošle godine International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET) povukao je 30 radova povezanih s oglasima na International Publisheru. 

Cijeli članak možete pročitati na: bug.hr

Foto: Pixabay