Uspjeh Orkestra riječke Opere
VELIKI KORAK RIJEČKOG ORKESTRA NA PUTU U SVIJET:
PROMOTIVNI, SIMFONIJSKI KONCERTI PRVOG MEĐUNARODNOG CD IZDANJA!
Orkestar riječke Opere ostvario je još jedan iznimno važan korak na svom putu u svijet, na međunarodnu diskografsku scenu. U lipnju prošle godine snimljen za svjetski uglednu, njemačku diskografsku kuću CPO, prvi međunarodni CD riječkog opernog orkestra “Boris Papandopulo: Koncert za klavir i orkestar br.3, Koncert za violinu i orkestar” upravo je izdan, a promotivni, simfonijski koncerti „Papandopulo, Šostakovič“ na programu su HNK Ivana pl. Zajca u subotu, 25. veljače, upravo na dan Papandopulova rođenja, u 18 sati.
Na koncertima će oba snimljena Papandopulova djela biti izvedena uživo, pod ravnanjem maestra Villea Matvejeffa i uz sjajne soliste međunarodne karijere i reputacije, njemačkog pijanista Olivera Triendla i kineskog violinista Dana Zhua. Uz Papandopulova djela, bit će izvedena i grandiozna Peta, najpoznatija simfonija Dmitrija Šostakoviča.
Njemački pijanist Oliver Triendl višestruko je nagrađivan glazbenik, umjetnik koji je međunarodnu reputaciju potvrdio brojnim nastupima sa slavnim svjetskim orkestrima, a posebno se zalaže za djela na svjetskim podijima manje poznatih skladatelja.
Na subotnjem će koncertu pak solistički nastupiti violinist Dan Zhu, zvijezda u strelovitom svjetskom usponu, poznat kao jedan od najboljih kineskih glazbenika međunarodne scene. Osim kod publike svjetskih koncertnih dvorana, omiljen je i kod kritike ga opisuje kao „istinski briljantnog i uvjerljivog”. Već s 18 godina debitirao je u Carnegie Hallu, a godine 2003. dobio prestižnu Premier Prix de Violon što ga dodijeljuje Konzervatorij Fontainebleau.
Tako ovim CD-om riječki orkestar i dva Papandopulova djela kreću u svijet, a istodobno glazbeni svijet stiže na riječku koncertnu pozornicu.
Kako stoji u recenziji muzikologinje Bosiljke Perić Kempf, „upravo objavljani nosač zvuka s dva reprezentativna djela Borisa Papandopula, Trećim koncertom za klavir i orkestar i Violinskim koncertom op. 125, predstavlja se kao diskografska produkcija visokog standarda. Objedinjuje kvalitetu izvedbe Simfonijskog orkestra riječke opere, kojim ravna temperamentni Ville Matvejeff, suvereno muziciranje oba solista, pijanista Olivera Triendla i violinista Dana Zhua, te decentni layout popratne knjižice s odličnim informativnim tekstom Davora Merkaša. Ako se tome doda i izbalansirana tonska obrada (nosač zvuka objavila je njemačka diskografka kuća CPO) može se samo konstatirati uravnoteženost svih sastavnica jednog diskografskog izdanja, koje je za svaku preporuku.“
Kako stoji u njihovu nazivu, uz Papandopula je na programu koncerata i, kod riječke publike iznimno omiljen skladatelj, Dmitrij Šostakovič i to njegova najpopularnija simfonija, Peta simfonija u d-molu. O njoj je autor zapisao: „Inspiracija za moju simfoniju je postanak, realizacija ljudske osobnosti. U središte djela, lirskog od vrha do dna, stavio sam čovjeka sa svim njegovim osjećajima i tragedijama; Finale rastvara impulse prvog stavka i njihovu tragičnu napetost u optimizam i radost življenja.“
Izvedbu Šostakovičeve 11. simfonije, za koju se tražila ulaznica više, riječka je publika ocijenila i nagradila kao najbolju prošle sezone. A ovom prigodom, Petu će simfoniju moći čuti čak dvije večeri za redom. Spojit će se tako u jednoj večeri djela dvojice skladatelja 20. stoljeća rođenih iste godine, 1906.
Podsjetimo, Boris Papandopulo (1906 – 1991), jedna od najistaknutijih i najosebujnijih ličnosti hrvat¬skoga glazbenog života, skladatelj, dirigent, pijanist, čvrstim je sponama vezan upravo uz Rijeku . Bio je direktor riječke Opere u razdoblju od 1946. do 1948. te potom i od 1953. do 1959. godine. Ravnao je prvom predstavom Opere i baleta novoosnovanog Narodnog kazališta u Rijeci, Zajčevom operom „Nikola Šubić Zrinjski“, 2. studenog 1946. godine. U riječkom je kazalištu j praizvedena njegova opera „Rona“ te balet „Dr. Atom“. Za svečano otvaranje obnovljene zgrade riječkog Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca skladao je 1981. godine kantatu Mantinjada čijom izvedbom je sam ravnao.
Njegovi Treći klavirski koncert i Koncert za violinu, snimljeni na CD-u orkestra riječke Opere, predstavljaju vrhunce njegove simfonijske glazbe. Koncert za violinu i orkestar koji se smatra jednim od najvrjednijih djela hrvatske glazbe 20. stoljeća, u Rijeci je prvi put izveden 1969. pod ravnanjem maestra Papandopula i u interpretaciji violinista Josipa Klime, upravo uz orkestar riječke Opere.
„Treći klavirski koncert poseban je po tome što pokazuje svu raskoš Papandopulova receptivnog glazbenog talenta…“, kako piše muzikolog Davor Merkeš i dodaje: „Čitav Koncert u nizu svojih detalja predstavlja Papandopula ne samo kao beskrajno duhovitog i inventivnog skladatelja, majstora svog zanata, nego i kao umjetnika gotovo vizionarskog „postmodernističkog“ pogleda i eklektika upravo genijalnih kvaliteta.“
O Violinskom koncertu Merkeš je pak zapisao: „Meditativnost, elegičnost i uzvišena ljepota stavka u fokusu kojeg je solistička dionica predivne emotivno naglašene melodijske linije oblikovane istinskim nadahnućem i dubokim poniranjem u glazbene misli, nesumnjivo ga svrstava u nekolicinu najupečatljivijih mjesta hrvatske glazbe prve polovice 20. stoljeća.“
Promocija prvog međunarodnog CD-a riječkog opernog orkestra “Boris Papandopulo: Koncert za klavir i orkestar br.3, Koncert za violinu i orkestar” bit će upriličena u petak, 24. veljače u kazališnom foyeru u 18.30 sati. Uz intendanta Marina Blaževića, ravnatelja Opere Petra Kovačića, maestra Villea Matvejeffa te soliste Olivera Triendla i Dana Zhua, diskografsko će izdanje predstaviti ugledna hrvatska muzikologinja, glazbena kritičarka i publicistkinja Bosiljka Perić Kempf. Ulaz na promociju je slobodan.