Udovičani su iskoristili pokladno vrijeme kako bi maskirani, govorom tijela, pjesmom i pokretom iskazali magijsko značenje maski i maskiranja općenito. Bilo je to individualno maskiranje, a većim dijelom prevladavalo je skupno maskiranje.
-Ante, će kao barjaktar predvoditi svoju povorku, a da sve bude po tradiciji, prije polaska pregledali su „turčini”.
Uz Božji blagoslov i želju da prođe sve u redu, krenuli su u posjet drugim selima i zaseocima. Zaigrale se bab,e a njihov izazov prihvatili didi, a što drugo preostaje balinčadi nego da zauzmu prve redove. Pod pritiskom baba, barjaktar je uzašao do vrha brda i visoko podignutim barjakom pozdravio sv. Roka.
Kolona je po sadržaju poredana u duhu tradicije: prvo barjaktar, na vrh štapa jabuka i suknjene čarape, uz njega mladoženja i mlada, djever može u mačkarama biti i iz tuđe kuće i tuđeg roda. Turčini su u sredini komedija, ali s jednim okom uvijek prate skupinu umaškaranu s mišinama.
Prolaze zaseoke ili sela, kreću se pomalo, mnogo se šale, pjevaju i komedije svoje prikazuju. U pokojem dvorištu nešto i popiju da se ugriju i da bi vrhunac predstave prikazali na Roknjači.
Prvo na trg ulazi barjaktar, mladoženja i mlada zaigraše kolo. Dokazali su da je spretna i zdrava i da će biti dobro došla u novi dom. Samo, ne zna se je li u blaženom stanju, malo je punašna, pa se ne vidi trudnički trbuščić.
Amigos i družica mu „amigosica” obraćaju se publici na nekakvom mehičkom jeziku, da ih se ništa ne razumije. Za njihovu priču trebalo bi nam titlovanje. Iz svega prikazanog nazire se njihov sretan brak.
Veterinar s pomoćnicima u znanstvenom laboratoriju iliti štali uzgojio je najveće, najmesnatije, najkvalitetnije i naj naj svinje. Znanje domaće, prehrana domaća, samo udovičko zelenilo. Ima se što dignuti na pante.
Da ne bi općinska sredstva (poticaji) za neženje ostala neiskorištena, tužna majka svog Marka znanog kao „modni mačak” nagovara na brak. Želje njene preko oglasnika (Njuškala) treba ispuniti. Bugojni taxi prekogranični prijevoz, mladih ljepotica iz auta pusti kao golubice mira. Nije bio mir, već strka i potjera – tko prije do momka, njezin momak. Dame su sve bile odlične. Pljesak na otvorenoj sceni.
Za dobar party ne treba ići na Ultru na Poljud, ima toga i ovdje. Starački dom iz redovne kolotečine na noge diže DJ. Starci po godinama, bolesni i nemoćni, u sebi imaju mladenački duh. Na prve taktove DJ-ove matrice raspametili se muški i ženski. Ustaju s kreveta i kolica jer ih taktovi glazbe tjeraju na pokrete. Nekad i terapija glazbom daje dobre rezultate.
-Didi, babe i balinčad odigrali su plesove magijskog tjeranja zlih duhova maskama i zvonima te su nagovijestili plodnost i obilje majke zemlje.
Otočani kod Sinja pojedinačnim i grupnim maskama privlače brojne goste u svoj kraj, a nemali broj njih želi probati gurmanske delicije poput uštipaka, žaba, ribe, pršuta, sira i drugih ukusnih zalogaja.
Više u kategoriji: Kulturna baština
Izvor i foto: opcina-otok.hr
D. Šabić, mag. nov.