Prva biomimetička tvrtka u Hrvatskoj posluje pod imenom CROdelicious, direktorica je Ana Yael Prelog, dok je suvlasnica, po brojnim međunarodnim ekološkim projektima poznata, hrvatsko-američka znanstvenica Anamarija Frankić koja na University of Massachusetts Boston predaje upravljanje obalnim ekosustavima i biomimikriju. Američki tim u kojem su sudjelovali njezini studenti, za kreirani biomimetički dizajn AquaWeb – dobivanje vode iz zraka za lokalnu proizvodnju hrane, osvojio je dva svjetska priznanja: 2017. prvu nagradu na Global Biomimicry Design Challenge te Ray of Hope Prize.
Navedeno inovativno rješenje temelji se na apsorpciji vode iz zraka i njenoj pohrani, i prema Frankić, AquaWebom se želi prikazati na koji način je moguće osigurati na licu mjesta dostupnost vode i navodnjavanje manjih poljoprivrednih površina, posebno u periodima kad je prisutan deficit vode. “AquaWeb djeluje poput upijajuće infrastrukture za atmosfersku vodu, i to oponašajući način na koji paukova mreža sakuplja vodu, tehniku skladištenja vode po primjerima različitih sukulentnih biljaka, zatim transportiranje vode poput micelija i strukturnu potporu u obliku pčelinjih saća. U prirodi postoje hidrofilične i hidrofobične nano strukture na koji način različite vrste u prirodi apsorbiraju vodu iz zraka. Stoga se i ovaj projekt temelji na nanotehnologijama”, kaže Frankić.
Na valu ubrzanog razvoja, naročito tijekom zadnjih 25 godina pod pritiskom klimatskih promjena, paralelno uz traženje odgovora za tu veliku prijetnju ekonomiji, biomimikrija ulazi na velika vrata u sve pore poslovanja. Prisutna je i u svim znanstvenim disciplinama, biomimetičkoj tehnologiji, medicini, arhitekturi, dizajnu, inženjeringu… Procjenjuje se da oko 45 milijardi dolara iznose ulaganja kojima upravljaju tvrtke koje podržavaju bioinspirirane inovacije. Ovaj trend na snažnim financijskim tržištima za nas je SF, no stvari se pod zadnje pomiču s početne točke, i Frankić tvrdi da rješenja na ovoj bazi postoje u Hrvatskoj, samo nisu prepoznata i za mnoge se ne zna.
Cijeli članak možete pročitati na: poslovni.hr
Foto: Pixabay