Apolitični

U Unešiću opet nogometno ludilo!

Zagora, Borovište, Pašajice, Unešić,..ovih dana opet su u glavnoj ulozi, opet su na naslovnicama tiskovina i portala. Opet je u Unešiću i okolici zavladalo nogometno ludilo.
Što se to događa u tom malom „mistu“, smiještenom u srcu Dalmatinske Zagore, koje je više od 100 godina bilo samo poznato po željezničkoj postaji i po stočnom sajmu, koji je radio utorkom i na kojemu su prodavani janjci, čije se meso svrstava u kategoriju- izuzetne kvalitete.
Nakon 7 godina pauze, 1996. god., obnovljen je nekadašnji nogometni klub „ Razvitak“, al pod novim imenom „ Zagora “.
U sezoni 2003./2004. god. nakon 7 godina igranja u međužupanijskoj ligi Zadar – Šibenik i ligi Šibensko – Kninske županije, Zagora osvaja prvo mijesto i plasira se u 3.HNL- skupina jug.
Upravo taj plasman u treću ligu, kao da je bio znak, da se brojni Zagorani razasuti širom svijeta, pridruže već formiranoj skupini navijača pod imenom „Pašajice“, te na razne načine pomognu svojoj Zagori. Upravo te Pašajice su zaštitni znak Zagore.
A što znači ta riječ Pašajica i zašto se tako navijači zovu?
Pašajice se vrlo čvrsti metalni komadi promjera 10-15 mm, najčešće u obliku slova „L“, koji se upotrebljavaju kod betoniranja zidova, a zadatak im je da povežu dvije oplate ili kašuna.
A navijači su se prozvali zbog tada lokalne uzrečice, koja je u Unešiću i okolici u vrijeme obnove kluba, gotovo postala poštapalica: „nabijen te na Pašajicu“
Sve dobro što se dogodilo u nogometu u Unešiću, to su sve, apsolutno sve izvele Pašajice. Uređenje travnjaka, koji više od 10 godina među stručnjacima kotira kao najbolji, uređenje tribina i klupskih prostorija, organiziranje prijevoza, donacija večera,…A tko su Pašajice?
Pašajice su svi oni ljudi koji dolaze na Borovište, koji pomažu i navijaju za Zagoru, koji imaju između jedne i 100 godina. Spol i zanimanje nisu važni.
Brojnost, dekor, prepoznatljive boje, navijačke pjesme Pašajica privlače pozornost, gdje se god pojave. Nije nikakvo iznenađenje da organiziraju vlak za utakmicu u Zagrebu između Dinama i Zagore, da po kiši u i ponoć postavljaju tribine, da igrače nagrađuju na svoj, orginalan način.
Upravo orginalan način nagrađivanja igrača Zagore, od strane navijača, napravio je veliku najveću reklamu Zagori. Vijest da navijač Joško Bralić za svaki gol, koji postigne čuveni poštar Šupe, nagradi živim janjcem, je bila toliko zanimljiva da ju je prenila i agencija Reuters.
1290 minuta, bez primljenog pogotka na svom igralištu, također je vrlo zanimljiv podatak, koji je još uvijek neslužbeni svijetski rekord, s kojim je upoznata i FIFA i UEFA.
111 akreditirana i 3 „na crno“ novinara izvještavali su sa kup utakmice između Zagore i Dinama, odigrane 12. studenoga 2008. god.

Njemačka ageencija DPA je za samo 1 sat vrimena poslije te povijesne utakmice imala izvještaj pod naslovom „ Seoski klub koji strijelce nagrađiva janjcima ipak izgubio od prvaka države“.
Slobodna Dalmacija, nikad u svojoj povijesti nije o jednoj utakmici pisala toliko, a Zagora – Dinamo u najavi i izvještaju je punih 17 stranica.
Talijanski prvoligaš Cagliagri sa Sardinije, ponudio je Zagori gostovanje i odigravanje „uvertire“ pred sam početak prvenstva u ljeto 2009. god.
Zagora ima i 3 klupske pjesme koje su otpjevali: pok. Vinko Coce, Dražen Zečić i Dado Topić.
Napravljen je dokumentarni film „ Zagora- fenomen s krša“., koji je u Australiji na druženjima Hrvata postao obavezan dio protokola.
Lansirana je afrodizijačka moć ovna utrkljivca – kojim se igrači hrane prije utakmica i na taj način sačuvana uspomena na „spizu“ na davnim pirevima, ali i na status muža i žene u ta davna vremena.
Brojni nogometni stručnjaci već nekoliko godina u jesen, kada dođe do izvlačenja parova za završnicu nogometnog kupa u čudu se pitaju: zar je moguće da je Zagora opet u bubnju?
Kako je moguće da na ogromnom prostoru, gdje nemoš vidit „živo čeljade“, djeluje nogometni klub, sa 100 – injak registriranih igrača ( 4 kategorije natjecatelja ), da na prvenstvene utakmice u prosjeku dođe preko 300 navijača, a kada su velike kup utakmice 4,5,6,7,…tisuća..
Moguće je moguće, ali to ostaje kao „poslovna tajna“ NK Zagore s Borovišta u kojem, ako malo zavirite ispod površine, odmah ćete vidijeti natjecanje svih „ljudi unutra“- tko će više učiniti za Zagoru?
A „unutra“ mogu samo oni koji je vole, kao Petra Pranić
– Ja Zagoru najviše volim na cilom svitu.
U srijedu, 24. rujna na Borovištu opet atrakcija u kupu.. Stiže trener svih trenera, legendarni Miroslav Ćiro Blažević i dovodi Zadar. U Zagori svi zadovoljni, a sportski direktor Sandi Škoprc, glasno Razmišlja:
– Odlično, nije moglo bolje. Ćiro garantira još jedan spektakl. Svi će ga željeti vidijeti i bit će puno Borovište, a Zadar je protivnik kojega se može dobiti.
Novi predsjednik Zagore Željko Višić, ne prepušta ništa slučaju, pa je sa najbližim suradnicima posjetio Stanove i utakmicu Zadar – Slaven Belupo.
Zadar je odličan.Ali igralo se u kazališnoj atmosferi. Vidjet ćemo ih kako će igrati ispred Pašajica. Očekujem prolaz i još jedanu veliku utakmicu na Borovištu.
Utakmice na Borovištu prate i drugi glazbeno – scenski nastupi KUD –ova, Mažoretkinja, klapa, pjevača zabavne glazbe,.. pa će tako biti i na utakmici s Zadrom. Prvi će nastupiti veliki prijatelj Zagore Dado Topić, a bit će…

Piše Mirko Matijaš
Foto klupska arhiva