Apolitični

Turistički procvat Solina

Kulturni i vjerski turizam dva su selektivna tipa turizma koje je Solin razvio i koje kontinuirano unaprjeđuje. Pokazatelj tome su brojke zabilježene ove sezone, ali i prethodnih sezona koje pokazuju pozitivan rast u odnosu na turističke promete ostvarene tijekom prethodnih turističkih sezona. O brojkama, turističkoj ponudi Solina i turističkim nagradama kojim se Dioklecijanov rodni grad okrunio, više doznajemo od direktorice Turističke zajednice Grada Solina Jelene Stupalo.

Četvrto izdanje Romantike u Saloni uspješno ste priveli kraju i ove godine. Upoznajte nas s organizacijskim izazovima koje iznova proživljavate u organizaciji spomenute manifestacije jer, kako znamo, originalnost u osmišljavanju manifestacijskog programa je jedini recept za uspjeh.

– Riječ je o manifestaciji koju smo započeli prije četiri godine, s ciljem bolje promidžbe antičkog lokaliteta Salone putem oživljavanja pojedinih lokacija unutar lokaliteta poput amfiteatra, Episkopalnog centra, vrta Tusculum i Manastirina. Naime, prve tri godine manifestacija se sastojala kako od večeri antike kao centralne večeri manifestacije u kojoj su posjetitelji mogli uživati u borbama gladijatora, tako i večeri mandoline i gitare (Vrt Tusculum i Episkopalni centar) te večeri klapa na Manastirinama. S ciljem oživljavanja povijesti, a u skladu s potrebama turista današnjice, od ove godine krenuli smo s novim konceptom u kojem želimo da cjelokupni sadržaj manifestacije bude isključivo antičkog karaktera, dakle usmjeren na interpretaciju antičke baštine i približavanje antičkih vremena stare Salone našim posjetiteljima. Riječ je o uistinu zahtjevnom projektu koji krenemo pripremati već u ožujku svake godine i s obzirom na to da je realizacija same manifestacije programski i logistički „u rukama” ureda TZ, uz naravno financijsku potporu našeg suorganizatora i naših sponzora, možemo s ponosom reći kako smo uistinu zadovoljni rezultatima koje postižemo iz godine u godinu, a koji se mjere povećanjem u broju posjetitelja, pozitivnim reakcijama naših posjetitelja, a potvrda svemu tome leži i u nagradi „Simply the best 2013”, kristalne statue i zlatne povelje za inventivnost i razvoj turističke ponude koju je dodijelila UHPA i časopis Way to Croatia.

Otkrijte nam kakav je turistički promet ove sezone? Bilježite li rast kao i druge hrvatske turističke destinacije?

– Da, grad Solin uistinu bilježi značajan rast u turističkim rezultatima ,a posebno imajući u vidu kako smo u 2014. godini u odnosu na 2013. imali porast od 60 % u dolascima i 65 % u noćenjima.
Trend porasta u broju noćenja i dolazaka smo nastavili i u ovoj godini, pa tako u prvih 7 mjeseci ove godine imamo porast od 9 % u noćenjima i 27 % u dolascima u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Nažalost, unatoč hotelu President Solin, našem visokokategorniku, gradu Solinu nedostaje hotelskih smještajnih kapaciteta. Značajno je što grad Solin bilježi izuzetan rast u broju ležajeva u privatnom smještaju, pa smo tako prije 4 godine kada sam došla na ovu poziciju imali svega 20-ak ležajeva u privatnom smještaju, a sada je riječ od 215 ležajeva, što je uistinu značajan porast i dokaz da smo unaprjeđivanjem destinacije potakli i naše sugrađana da prepoznaju potencijal grada Solina kao turističke destinacije te ulažu u svoje smještajne kapacitete.

Koji turistički proizvodi i usluge čine turističku ponudu Grada Solina?

– Naravno, temeljem naše bogate „ponude” znamenitosti poput antičke Salone, Gašpine mlinice, Gospinog otoka, Šuplje crkve, Gradine i sl., smatramo kako turistička ponuda treba ići u smjeru interpretacije i bolje promidžbe naših lokaliteta, stoga u skladu s istim osmišljavamo razne manifestacije na spomenutim lokalitetima poput Romantike u Saloni, gastro manifestacije „Iz Solinskog lonca”, Solinskog kulturnog ljeta koji kao scenski prostor koristi spomenute lokalitete, ali i razvijamo ostale proizvode poput štanda dobrodošlice na ulazu u Salonu s rimskim vojnikom i hostesom u antičkoj togi. Tu je i kuća Parać, cjelogodišnji turistički proizvod u kojem naši posjetitelji u ljetnim mjesecima mogu uživati u posjetu restauratorskoj radionici, kao i manjoj zbirci, potom Gašpina mlinica s izložbom starih alata, najveći morski akvarij u Hrvatskoj kao privatna investicija smještana u Vranjicu, a ne zaboravimo i novi projekt TZ grada Solina „Međunarodni kongres antičkih gradova”, realiziran u suradnji s gradom Solinom i hotelom President Solin u veljači ove godine, a koji je iznimno značio za promidžbu grada Solina.

Po čemu turisti zapamte Solin?

– Solin je prvenstveno destinacija kulturnog turizma, čija se turistička ponuda temelji na antičkom lokalitetu Salona, ali i brojnim drugim znamenitostima poput Gašpine mlinice iz 18. st, ujedno dobitnika Plavog cvijeta HTZ-a u 2012. za najbolji turistički proizvod u primorskoj Hrvatskoj, Šuplje crkve kao krunidbene bazilike kralja Zvonimira te Gradine, utvrde iz rimskog doba. No osim spomenutih lokaliteta, turiste u Solin privlači i Gospin otok, kao najstarije marijansko svetište u Hrvata pa tako imamo sve više hodočasnika koji posjećuju ovo marijansko svetište, a ne zaboravimo ni činjenicu da je Solin grad prekrasnih zelenih površina i ugodnog ambijenta uz rijeku Jadro koji posjećuju brojne obitelji kao jedno od najpopularnijih izletišta. Podsjetimo i da je Gospin otok u 2011. dobitnik Plavog cvijeta HTZ-a a najljepši i najuređeniji park u primorskoj Hrvatskoj.

 

Koji tip destinacije je Solin?

– Solin je, kao što sam spomenula, prvenstveno destinacija kulturnog turizma, ali i s izvrsnim potencijalom za značajniji razvoj vjerskog turizma, posebice nakon izgradnje bazilike na Gospinom otoku, ali i razvoj eko turizma, s obzirom na izvrsnu prirodnu baštinu kojom obiluje.

Je li projekt ekološkog muzeja i EU vrta koji ste najavili da se treba realizirati do početka ljeta imao uspješan završetak?

Projekt Ekološkog muzeja i EU vrta je u procesu realizacije, no nažalost, zbog toga što je navedena površina na kojoj se isti planira realizirati područje Arheološke zone A, za potrebe izrade sjenice obvezni smo ishoditi potrebne dozvole, što je odužilo planirane rokove, no svakako projekt ide svojim tijekom i zasigurno će se realizirati do kraja ove godine.
Kao što sam spomenula, s obzirom na izvrsnu prirodnu baštinu grada Solina poput rijeke Jadro, mekousne pastrve i močvarnog čempresa, željela sam na jednom mjestu prikazati svu našu baštinu putem makete, mozaika, skulptura, dakle u vidu jednog eko parka na otvorenom, a koji su već spremni za postavu, naravno, nakon što se stvore uvjeti za to. Tako su primjerice maketu prirodne baštine grada Solina izradila djeca iz OŠ kraljice Jelene, tu je i mozaik močvarnog čempresa u izvedbi odreda izviđača pomoraca Posejdon, potom skulptura mekousne pastrve u cvijeću udruge Viola Odorata i sl. Osim toga, ono što mi se činilo jako zanimljivo „izgraditi” je europski cvjetni park u kojem će naši posjetitelji za svaku od zemalja članica EU moći vidjeti karakterističnu biljku/cvijet kao i dalmatinski vrt i vrt za posjetitelje u kojem će isti moći zasaditi svoj cvijet, a bit će tu prekrasna sjenica i otvorena učionica za eko nastavu naših OŠ, vrtića i ostalih zainteresiranih subjekata. Sve ovo ne bi bilo moguće bez potpore Grada Solina kao uostalom i svi projekti TZ grada Solina, koje grad podupire i uistinu sam im na tome zahvalna, jer bez sinergije TZ i grada mnogo projekata ne bi bilo moguće realizirati, unatoč našim idejama i entuzijazmu.

Kako lokalna zajednica prihvaća novoimplementirane turističke sadržaje koji bitno utječu na njihovu svakodnevicu? Pokušaju li svojom sugestijom nekada ukazati na bitan segment turističke ponude koji bi trebalo uvesti ili eventualno eliminirati?

S pozicije direktorice TZ-a, smatram kako je od izuzetne važnosti imati sinergiju s lokalnom zajednicom, kako u promišljanju tako i u realizaciji projekata, ali i njihovoj edukaciji o važnosti i učincima razvoja turizma u našem gradu. Mogu reći da mi je uvijek iznova zadovoljstvo čuti komentare naših sugrađana bilo da je riječ o pohvali ili dobronamjernoj kritici, a kroz edukacije i ostale aktivnosti koje provodimo s ciljem upoznavanja lokalnog stanovništva s našom turističkom ponudom, posebno uključujući djecu u sve naše projekte, smatramo da možemo samo napredovati na obostranu korist kako posjetitelja tako i lokalnog stanovništva koji mogu uživati u našim proizvodima i manifestacijama. Primjer tome je i gastro manifestacija „Iz solinskog lonca”, također u organizaciji TZ grada Solina te suorganizaciji Udruge Solinjani i Grada Solina koju su naši sugrađani prepoznali i koja iz godine u godinu ima sve veći odaziv naših sugrađana ali i gostiju, a koja je također dobitnik nagrade „Simply the best 2014” za inovativnost u realizaciji manifestacije.

Koji turistički imidž Solina želite postići, te što planirate provesti kako biste postigli sliku o Solinu koju želite poslati svijetu?

Strateški cilj kako Grada Solina tako i TZ grada Solina je razvoj arheološko-povijesnog turizma čija je okosnica antička Salona, a tome u prilog ide i projekt „KIC Salona” kao i projekt Arheološki park Salona koji ide svojim tijekom i koji će značajno promijeniti „lice” Salone, a tome doprinosi i najavljena privatna investicija gradnje hotela na ulazu u Salonu.
Osim antičke Salone, tu su i ostali lokaliteti koje kontinuirano unaprjeđujemo, a kao što sam spomenula, ne smijemo zanemariti potencijal ni vjerskog turizma te održivog eko turizma grada Solina. Stoga ćemo u skladu s našim strateškim ciljevima raditi i dalje na razvoju turističkih proizvoda i manifestacija s ciljem revitalizacije i interpretacije svih naših lokaliteta, što je jedini put ka boljem pozicioniranju grada Solina na turističkoj karti Hrvatske i svijeta.
Poticaj tome su svakako i brojne nagrade koje TZ grada Solina osvaja u proteklim godinama, a samo u prošloj 2014.godini, TZ grada Solina je osvojila 5 turističkih nagrada, poput Zlatnog Interstasa TZ-u grada Solina i povelja FEST direktorici TZ-a za doprinos u razvoju turizma, a posebno me veseli nagrada CBtour 2014., prestižna godišnja turistička nagrada za kreativne i inovativne proizvode u turizmu u kategoriji najbolji proizvod za poslovno turistički suvenir, Podložak za post it notes – Solin hit destinacija 2014., koju je dodijelio Savez za energetiku Hrvatske, čiji je autor moja malenkost, a nositelj projekta TZ grada Solina.
Više u kategoriji: turizam, život
Jelena Perko, mag. oec.