Apolitični

Tko kupuje mlade hrvatske slikare u usponu? Koje cijene postižu njihovi radovi…

Likovni kritičar i voditelj Galerije Forum Feđa Gavrilović te slikar Stjepan Šandrk za tportal govore o tome tko su ljudi koji kupuju mlade domaće slikare – svoje suvremenike – i kako u nas izgleda to mikro-tržište koje je i dalje u svojim povojima

‘Ako govorimo o umjetnicima mlađe, ili srednje generacije, to tržište je jako malo. Svaki put kada se ova tema povuče, ljudi kažu: da, da, tržište je dobro, evo, samo što nije krenulo, postoje sjajne inicijative… Ali, činjenica je da je tržište jako slabo. Nemamo zakone koji potiču kupovinu umjetničkih djela, a otkupi su gotovo nepostojeći. Doduše, postoji jedna banka koja radi otkup, ali nećemo joj dizati spomenike. Zakoni moraju biti eksplicitniji i transparentniji. Trebaju nam povrati poreza i porezne olakšice. Nekakve olakšice za donacije postoje, ali to je nedovoljno’, govori nam Gavrilović, dodajući kako, s obzirom na to da je u nas rečeno tržište toliko malo, nema ni njegove šarolikosti. Likovni kritičar obrazlaže kako postoji svega nekoliko ljudi u ovoj zemlji koji odlučuju što će se od radova mlađih umjetnika kupovati i po kojim cijenama. Nakon toga, kaže Gavrilović, sve se dalje vrti u njihovom zatvorenom krugu.

‘Trebamo više tržišta koja međusobno komuniciraju. Sada imamo tek nekoliko entuzijasta, i to treba cijeniti, ali je nedovoljno’, nastavlja Gavrilović pa dodaje kako kod nas postoji između 10 do 15 autora mlađe i srednje generacije koje se kupuje na tom mikro-tržištu.

Mnogim hrvatskim bogatašima i dalje je važnije uložiti u automobil, nego u sliku

Feđa Gavrilović obrazlaže kako je naše tržište umjetnina, posebice mlađih autora, i dalje u svojoj prvoj fazi, kako je on naziva. Kritičar obrazlaže kako se ono tek uspostavlja, kako je neinformirano, emotivno te se temelji na međusobnim odnosima. 

Najveći komadi domaćih slikara mlađe generacije kreću se do 10 000 eura

‘Mi svi otprilike znamo po koliko drugi kolege prodaju, i nema tu velikih razlika, barem ne u top 10. Možemo reći da se manji komadi kreću oko 1000 eura, a najveći idu za maksimalnih 10 000 eura. To je nekakav raspon, i rijetko da neki rad ili autor značajno varira. Cijene ovako na prvu zvuče visoko, ali kada uzmemo u obzir skupe i kvalitetne materijale, troškove najma i održavanja kvalitetnog radnog prostora i malu produkciju, mislim da je to i više nego korektno. To je i podosta ispod cijena s kojima starta neki mladi i anonimni njemački autor čim izađe s akademije i ima prvu izložbu, a ja ipak pričam o etabliranim imenima, koji su najbolji od najboljih, i po 10-20 godina prisutni na sceni,’ zaključuje Šandrk.

Cijeli članak možete pročitati na: tportal.hr

Foto: Pixabay