Apolitični

Talijanske dizajnerske svjetiljke na izložbi u MUO

Izložba “Italian Light – Dizajnerske svjetiljke od 1950. do 1990.”, koja će se održati od 15. veljače do 18. ožujka u Muzeju za umjetnost i obrt (MUO), dočarat će jednu od najupečatljivijih karakteristika talijanskog dizajna na području avangardne kućne rasvjete, koji nikada nije bio isključivo funkcionalan ili uvjetovan zakonima proizvodnje.

Predstavit će se šezdeset dizajnerskih lampi nastalih od početka pedesetih do kraja devedesetih godina prošlog stoljeća, iz Zbirke Cortopassi.

Kustoski izložbu potpisuje Studio Archeo900 iz Ferrare, a organizira se u suradnji s Talijanskim institutom za kulturu u Zagrebu.

Obuhvaćeno razdoblje obilježila je sloboda i nesputanost arhitekata i dizajnera, a projektiranje lampe kao predmeta koji regulira nematerijalnu pojavu – svjetlost, omogućilo je istraživanje funkcionalnosti i duboke aspekte ljudske prirode, najavio je MUO na svojoj web stranici.

U tom smislu, izložba o lampama predstavlja privilegirani pogled na talijanski dizajn i njegove teorijske postavke kroz tri ključna razdoblja.

Od 1950. do 1965. se razvijalo područje rasvjetne tehnologije, a proizvodnja prelazi iz malobrojnih zanatskih tvrtki koje se bave proizvodnjom lampi izvan okvira povijesne tradicije prema podjeli tržišta modernog serijskog namještaja između malih i srednjih tvrtki.

Uzor u tome je sjevernoeuropski funkcionalizam, novi kulturalni background suprotan nasljeđu tradicionalnih povijesnih stilova prisutnih u Italiji nakon Drugog svjetskog rata.

“Kriterij funkcionalnosti s jedne strane koristi se za prekidanje veza s oblicima naslijeđenima iz prošlosti, a s druge, on se suprotstavlja obrazovanju talijanskih dizajnera koji nakon Drugog svjetskog rata djeluju u Milanu, gradu koji vrvi idejama i suradnjama između umjetnika, arhitekata, književnika”, napominje se u najavi.

U razdoblju od 1965. do 1980. godine dizajniranje rasvjetnih tijela ne želi samo riješiti tehnički problem ispravnog osvjetljenja, već propitati funkcionalne običaja kroz novi pogled na svijet, na društvo i na sudbinu samog dizajnerskog projektiranja.

Cijeli članak možete pročitati na: culturenet.hr

Foto: Boris15 / Shutterstock