Neki od najznamenitijih talijanskih muzeja odlučili su, zbog financijskih gubitaka tijekom pandemije, blago ponuditi u digitalnom obliku
“Ne radi se o uobičajenoj vrhunskoj kopiji napravljenoj u kineskim laboratorijima, već DAW-u (Digital Art Work), avataru originala. Gospodo, katalog je sljedeći: Mantegna, Rafael, Caravaggio, Tizian, Botticelli, Bronzino, Leonardo, Michelangelo, Lippi, Signorelli, Canaletto i mnogi drugi majstori na kojima nam svijet zavidi i koji se sada mogu dobiti (po visokoj cijeni) kao duplikat”, izvijestio je euforično talijanski Corriere della Sera o događaju koji je, kako je u prvi tren izgledalo, trebao zauvijek promijeniti tržište umjetnina kao i način poslovanja svjetskih muzeja, no koji je u međuvremenu postao predmetom žustrih debata u Italiji.
Naime, neki od najznamenitijih talijanskih muzeja odlučili su, zbog financijskih gubitaka tijekom proteklog razdoblja pandemije, svoje najveće blago ponuditi u digitalnom obliku, a led je probila Galerija Uffizi s Michelangelom odnosno njegovim čuvenim djelom poznatim pod nazivom “Tondo Doni” koje je slavni umjetnik naslikao između 1506. i 1508. godine i jedino je njegovo djelo u Firenci.
NFT verzija Michelangelove “okrugle” slike s prikazom Svete obitelji prodana je jednoj gospođi iz Rima za 240 tisuća eura koja ga je kupila svom suprugu inače strastvenom kolekcionaru kao poklon za njegov šezdeseti rođendan. “Svaki put kad bismo posjetili muzej, pitala bih ga:’što bi odnio? I u Firenci je uvijek stajao ispred te slike. Dakle, kada sam saznala za ovu briljantnu inicijativu, nisam dvaput razmišljala. Rođena sam s mobitelom u ruci, a mogu se uzbuditi i pred ekranom, kao u ovom slučaju. Važno je što vidim u radu, bez obzira na medij. Dakle, slika je prenosiva bilo gdje, bez previsokih troškova i dopuštenja nadzornih tijela, bez straha da će se slika oštetiti. A onda veličanstvenost tog sjajnog ambijenta, sastavnog dijela slike! Imati ovo remek-djelo u vlastitom domu je bez premca.”
Mnogi su izrazili negodovanje zbog rasprodaje velikih djela. Članak u listu La Repubblica postavio je pitanje: “Tko je vlasnik Michelangelova Tonda Doni?…. tko ima zakonska prava povezana s djelom? Ako ga kupac ikad odluči izložiti, može li to učiniti bez dopuštenja Uffizija? Uglavnom: ne riskiramo li izgubiti kontrolu nad svojim naslijeđem u vremenu kada se sve više krećemo prema metaverzumu?”
Cijeli članak možete pročitati na: jutarnji.hr
Foto: Pixabay