Apolitični

Premijera baletnog Sna ivanjske noći kao posveta Shakespeareu

 

Balet „San ivanjske noći” u koreografiji i režiji Lea Mujića, prema motivima istoimene drame Williama Shakespearea,  premijerno  je sinoć izveden u riječkom HNK-u Ivana pl. Zajca u Rijeci . Ovom se predstavom riječki HNK pridružuje svjetskom obilježavanju 400. obljetnice Shakespeareove smrti.
Gost sezone riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca, vrsni koreograf međunarodne reputacije Leo Mujić, koji treći put surađuje s riječkim Baletom, govoreći o svojoj baletnoj interpretaciji ovog Shakespeareova djela, istaknuo je kako je poštujući djelo i njegovu fabulu, nastojao kroz pokret istražiti različite razine sna jer, prema njegovim riječima, Shakespeare nas ljulja između sna i jave u šumi osobnih želja i strasti, tuđih zahtjeva, obaveza i čudesnih promjena.
S likovima i odnosima koje je Shakespeare tako složeno isprepleo, a uz odabir glazbe (Vivaldi, Richter, Mendelssohn, Martinez, Glass) i nasnimljene Shakespeareove stihove na engleskom što ih čita izvorni govornik, član riječkog baletnog ansambla Owen Lane, koreograf pri osvjetljavanju spodoba i vilenjaka u svakome od nas, postavlja pitanja: Budimo li se isti? Koji problemi nastaju u nama kao posljedica prelaska iz sna u javu? Koja su iskustva iz života potrebna da se probudimo (ne) isti? Što je realnost ako trećinu života provedemo spavajući? Što znači kad netko kaže ‘sanjao sam te’?
Prvakinja baleta, Marta Kanazir (Titanija) naglasila je kako je to njen treći projekt s Leom Mujićem, ali kako se radi o kompleksnijoj, težoj i bogatijoj priči. Kroz napredak koji je postigao u radu s riječkim plesačima, smatra da je koreograf slobodniji tehnički i dramaturški postavljati zahtjevnije uloge pred njih. Govoreći o svojoj ulozi, rekla je kako Titanija testira ljubav Oberona pri čemu je zadržana osnova priče, ali Mujić odlazi u dublje razine sna, sna u snu, granica između sna i jave, nalazi neka nova i zanimljiva rješenja.
Bálintu Rauscheru u ulozi Oberona ovo je druga suradnja s Leom Mujićem, a kroz glavnu i najtežu svoju ulogu do sada uopće, ne samo tehnički, već mentalno i emocionalno, pri čemu je čitavo vrijeme na pozornici i jedini pleše sa svima, osjeća veliki napredak.
Član baleta Owen Lane izdvojio je trenutke u kojima je „doguran” do granica za koje nije niti znao da je sposoban, i fizički i unutar kreativnosti u kojima može dati sebe. Njegova uloga Puka integrirana je u oba svijeta, stvarni i nestvarni, vilinski, u san i javu. Posebno je sretan što je čitao Shakespeareove stihove na originalnom, svom materinskom jeziku, a smatra da je ovakvim pristupom tom klasičnom djelu stvoren nov način čitanja Shakespearea koji spaja plesno i dramsko… Kostimografiju predstave potpisuje Manuela Paladin Šabanović, svjetlo Aleksandar Čavlek, a scenografiju Aleksandra Ana Buković.
U baletu plešu: Bálint Rauscher, Marta Kanazir, Owen Lane, Ali Tabbouch, Paula Rus, Daniele Romeo, Laura Orlić, Irina Köteles, Balázs Baranyai (ravnatelj Baleta), Svebor Zgurić, Joseph Cane, Andrei Köteles, Anca Zgurić, Marta Voinea Čavrak / Tanja Tišma, Sabina Voinea / Tena Ferić Dokmanović, Tamara Szilagy, Cristina Lukanec.
Na konferenciji za novinare objavljeno je i kako su Bálint Rauscher i Owen Lane, koji su bili vanjski suradnici, sada članovi Baleta HNK-a Ivana pl. Zajca.
Repriza baleta  je 27. siječnja u 12 sati.
Podsjećamo da je Mujićeva Šeherezada ovjenčana Nagradom publike HNK-a Ivana pl. Zajca za najbolju baletnu predstavu u cjelini u sezoni 14./15., a za Anu Karenjinu zagrebačkog HNK-a, koju će i riječka publika imati prilike vidjeti ove sezone, dobio je Nagradu hrvatskog glumišta za najbolju koreografiju u 2015. godini.

Više u kategoriji: Kultura
Izvor i foto: HNK Ivana pl. Zajca, Rijeka
D. Šabić, mag. nov.