Povijest prijevoza veoma je duga, a započinje od jednostavnih, pretpovijesnih splavi i vodi do nadzvučnih putničkih zrakoplova. Stoljećima je jedini način kretanja bilo hodanje ili korištenje životinja za vuču i nošenje tereta. Izum kotača oko 3500. g. pr. Kr., a potom i vozila na kotačima, potaknuo je ubrzani razvoj prijevoza. Također, važna je pojava vozila s pogonom, uz razvoj parnih strojeva u 18. st. i motora s unutarnjim izgaranjem krajem 19. st.
Kotači – kola
Najvažniji izum u povijesti prijevoza bio je kotač, kolo. Tegleće životinje mogle su kola na kotače s teškim teretima vući mnogo duže nego vući ili nositi isti teret. Kotači su bili od punog drveta sve dok se nisu pojavile žbice, oko 2000. pr. Kr. Gdje danas imamo gume, nekoć je bilo željezo. Pneumatske gume, ispunjene zrakom i izrađene da vožnja bude udobnija, pojavile su se 1890-ih godina.
Kola i kočije
Nekadašnjim su cestama ljudi putovali kolima na dva kotača ili kočijama. Vukli su ih konji ili volovi. Kočije bez konja, što su ih pokretali parni strojevi, prvi put pojavile su se u 18. stoljeću.
Cestovni prijevoz
Ceste su u početku bile pješačke staze koje su često vijugale kroz reljef nekog područja. A onda su, prije 2000 godina, stari Rimljani izgradili golemu mrežu ravnih cesta koje su omogućavale brzo kretanje carstvom ljudi, roba i trupa. Malo je novih cesta izgrađeno prije 18. stoljeća kad su postale potrebne poštanskim kočijama. U 20. stoljeću ceste s više voznih traka ispresjekle su krajolik budući da su automobili postali sve dostupniji.
Automobili
Pokusni automobili napravljeni su 1876., ubrzo nakon izuma motora s unutarnjim izgaranjem koji je bio dovoljno kompaktan. Godine 1886. javnosti je predstavljen prvi praktični automobil. Danas je automobil u mnogim zemljama najčešće prijevozno sredstvo.
Kamioni
Prvi su se kamioni pojavili 1890-ih godinama. Kretali su se na parni pogon i počeli u prijevozu tereta zamjenjivati teške konjske zaprege. Većina suvremenih kamiona ima jake dizelske motore. Postoje specijalizirani kamioni za prijevoz različitih vrsta tereta, primjerice automobila, tekućina ili zamrznutih namirnica.
Željeznički prijevoz
Do važnog pomaka u povijesti prijevoza došlo je 1804. godine kada je izgrađena prva parna lokomotiva za kretanje po tračnicama. Putnička se željeznica pojavila 1820-ih godina te je predstavljala prvi brzi način putovanja kopnom. Parni pogon koristio se do sredine 20. stoljeća kada su ga zamijenili električni i dizelski motori.
Putnici u prvim vlakovima putovali su u neudobnim otvorenim vagonima koje je vukla spora i bučna parna lokomotiva. Parne lokomotive postupno su postajale snažnije, a vagoni udobniji. Do kraja 19. stoljeća parne lokomotive vukle su ekspresne vlakove brzinom većom od 150 km/h.
Suvremeni vlakovi
Električna struja za pogon vlakova stiže kroz tračnice ili nadzemne kabele. Brzi vlakovi na velike udaljenosti danas su elegantni i udobni te omogućuju udobnu vožnju u klimatiziranim vagonima; primjer je Eurostar, koji za nekoliko sati prijeđe put od Londona u Engleskoj do Pariza u Francuskoj. Lokalni vlakovi svakodnevno prevoze tisuće ljudi u gradove i naselja te natrag.
Bicikli
Prvi bicikl bio je Draisine iz 1817. g. Nije imao pedala, već se vozač odgurivao nogama. Pedale pričvršćene na prednji kotač pojavile su se 1839. g., a usavršene su 1865. g. Suvremeni bicikl, kod kojega pedale preko lanca pokreću stražnji kotač, pojavio se 1880-ih godina. Bicikli predstavljaju popularno prijevozno sredstvo, osobito u nizinskim područjima, ali danas u mnogim zemljama koriste se uglavnom za rekreaciju. U nekim dijelovima svijeta, kao što je Kina, većina se ljudi još uvijek vozi biciklom.
Vodeni prijevoz
Putovanje vodom jedan je od najstarijih načina prijevoza. Prva su plovila bile jednostavne splavi izrađene od međusobnih povezanih trupaca. U drevnim civilizacijama Egipta i Mezopotamije ljudi su izrađivali plovila od trske i njima putovali rijekama uzvodno i nizvodno. Gradili su i drvene morske brodove te ih koristili za trgovanje. Sve do izuma željeznice u 19. stoljeću, čamci i brodovi bili su jedini način prijevoza robe na velikim udaljenostima. Danas postoje razne vrste čamaca i brodova izrađenih od mnogih materijala, od kore drveta i životinjske kože do plastike, fiberglasa, željeza i čelika.
Kanali
Prije pojave vlakova i kamiona, teški su se tereti s jednog mjesta na drugo prevozili mrežom namjenskih izgrađenih plovni puteva, odnosno kanala. Terete su vozili brodovi ravnog dna, poznati kao teglenice. Neki su kanali, kao što su Sueski i Panamski, izgrađeni zbog skraćivanja morskih putova presijecanjem uskih dijelova kopna. Premda se teglenice i dalje koriste za prijevoz robe, danas su popularne i kao izletnički brodovi.
Zračni prijevoz
Prvi let zrakoplovom izveden je 1903. godine. Prijevoz pošte i putnika zrakom započeo je nakon 1918. godine. Putovanje zrakom otad se razvilo u svakodnevni način prijevoza putnika i robe.
Baloni i cepelini
Prvi čovjekov let izveden je balonom na vrući zrak; no balone nosi vjetar i njima se ne može upravljati. Do 1920-ih godina, cepelini s motorima prevozili su putnike preko Atlantika. Ispunjeni vodikom, prijetila im je velika opasnost od požara.
Putnički prijevoz
Zračna putovanja na velikim udaljenostima naglo su se počela razvijati 1920-ih i 1930-ih godina, zahvaljujući uvođenju posve metalnih zrakoplova i klipnih motora. Zrakoplovi na mlazni pogon, kao što je Boeing 707, počeli su letjeti 1950-ih godina, učinivši zračna putovanja bržima, tišima i jeftinijima. Pojavom mlažnjaka širokoga trupa 1970. g., međunarodna zračna putovanja postaju svakodnevna.
Helikopteri
Na razvoju helikoptera u 20. stoljeću radili su mnogi inženjeri, a u većem broju počeli su se proizvoditi 1940-ih godina. Za razliku od većine drugih letjelica, nije im potrebna pista za polijetanje i slijetanje, a također mogu lebdjeti na mjestu. Zbog toga su od neprocjenjive važnosti kod brzog prijevoza do nedostupnih mjesta, spašavanja te rada policije i vojske.
D. Šabić