POLITIČKI ODNOSI S JAVNOŠĆU Novo djelo prof. dr. Zorana Tomića, dekana Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru
Politički odnosi s javnošću, nova je knjiga prof. dr. Zorana Tomića, dekana Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru. Nakon drugog izdanja Odnosi s javnošću-teorija i praksa (2016.), koju su mediji i stručna javnost nazvali “biblijom“ i „anatomijom“, prof. Tomić javnosti je priložio novo djelo sa specifičnog područja ove profesije.
Fenomen odnosa s javnošću u politici još je uvijek nedovoljno istražen, smatra dr. Tomić. Ako pregledamo suvremenu svjetsku literaturu, vidljivo je kako naslova iz toga područja nema baš puno. Uz nedostatak odgovarajuće literature i istraživanja, problem je i u tome kako točno odrediti što se sve danas podrazumijeva pod političkim odnosima s javnošću. Jedna se skupina autora ograničava samo na odnose s javnošću političkih stranaka, dok dr. Tomić pripada onoj drugoj generaciji teoretičara koji političke odnose s javnošću promatraju znatno šire i u tome segmentu sagledava komunikaciju u državnim tijelima kao i stranačku komunikaciju.
Sadržaj knjige
Dr. Tomić knjigu je podijelio na šest dijelova i 40 tematskih cjelina. Sadrži više od 900 stranica. Prvo poglavlje je „Uvod u političke odnose s javnošću“, nakon čega slijede „Teorije političkih odnosa s javnošću“. Treći dio knjige nosi naziv „Upravljanje političkom reputacijom (ugledom)“ i jedno je od najzanimljivijih dijelova knjige. U ovom dijelu obrađeno je političko vodstvo, tj. politički leadership, zatim političko brendiranje i političko rebrendiranje s naglaskom na političku praksu. Segmentiranje političkoga tijela i političko pozicioniranje, također su teme u tome dijelu knjige. Slijedi personalizacije politike i sve više prisutan politički populizam. Kod političkoga populizma dominantno se bavimo tehnikama političkoga populizma u političkoj komunikaciji i političkim odnosima s javnošću. U poglavlju „Strateško upravljanje političkom reputacijom“ analizira karakteristike idealnoga političara, imidž i ugled i dr. teme. Za kvalitetno upravljanje političkom reputacijom važno je spoznati stil komuniciranja, oblikovanje političkih priča, medijsko izvješćivanje, organizirati strateške resurse te unutarnju organizaciju. Zbog svoje važnosti i te teme su sastavni dio knjige.
Prof. Tomić, u knjizi koja je predmet višegodišnjeg istraživanja, obrađuje „Političke odnosi s javnošću i medije“, kao i „Primjenu političkih odnosa s javnošću“ u okviru kojih detaljno opisuje odnose s javnošću u političkim strankama, izvršnoj vlasti, zakonodavnim tijelima, izbornim kampanjama, predsjednički odnosi s javnošću i dr. Šesto poglavlje posvećeno je tehnikama i alatima u odnosima s javnošću što ovu knjigu čini uporabljivom za praktičare političkih odnosa s javnošću. Na kraju knjige je rječnik i bogata suvremena literatura.
Suvremeni pristup
Za pripremu ovoga izdanja prof. Tomić se koristio najnovijom suvremenom domaćom i svjetskom literaturom s područja političkih odnosa s javnošću i srodnih disciplina tako da se može reći kako je ova knjiga usklađena sa sadržajem i standardima naprednih europskih i svjetskih zemalja.
Politički odnosi s javnošću prvenstveno je namijenjena studentima. Po svojoj problematici koju obrađuje može se reći kako je ponajprije namijenjena studentima drugoga stupnja studiranja, dakle diplomantima. Također, sadržaj knjige bit će koristan i praktičarima u političkim odnosima s javnošću. Koji u ovoj knjizi mogu pronaći određeni sadržaj koji će im omogućiti unaprjeđenje njihove prakse. Spoznaje iznesene u njoj korisne su i političarima, pa je stoga knjiga i njima namijenjena. Politički odnosi s javnošću mogu pomoći i novinarima, kao i svima drugima koje zanima fenomen odnosa s javnošću u politici.
„Pionir političke komunikacije“
Recenzent prof. dr. Božo Skoko, ističe kako je „profesor Tomić jedan je od pionira političke komunikacije u ovom dijelu Europe“. Za dr. sc. Aleksandara Bogdanića dr. Z. Tomić je „lider u akademskom proučavanju odnosa s javnošću“. Prof. dr. sc. Damir Kukić ističe Tomićevo ogromno znanje o ovoj tematici koje je bio „glavni preduvjet za stvaranje jednog sveobuhvatnog teorijskog pristupa što jeste posebna vrijednost ovog rukopisa“. Prof. dr. sc. Ivan Tanta smatra da bi „većina političara sa ovih prostora trebala pročitati Tomićevu knjigu i to prije svega zbog poglavlja koje je naslovljeno sa: Upravljanje političkom reputacijom (ugledom)“. Dr. sc. Damir Jugo, ističe da će ova „iznimno kvalitetno i pregledno strukturirana knjiga zasigurno biti izvor inspiracije mnogim komunikacijskim pothvatima u sferi politike, a studente koji će se njome kao literaturom služiti na brojnim visokim učilištima u Jugoistočnoj Europi bez sumnje će dodatno zainteresirati za ovo područje“. I na kraju recenzent prof. dr. Besim Spahić naglašava da se novom knjigom prof. dr. Zoran Tomić potvrdio kao „vodeći znanstvenik na području odnosa s javnošću u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i šire“, te time postaje istinski „prosvjetitelj“ jedne nove generacije komunikacijskih stručnjaka.
Predgovor za knjigu napisao je prof. dr. Nino Raspudić. On upozorava kako će nova generacija političara, kako bi uopće sudjelovala u političkoj igri, nužno morati usvojiti i nova znanja i tehnike. „Upravljanje ugledom“ moguće je ako se najprije promisli političko vodstvo kao takvo.
Izdavač knjige je Synopsis iz Zagreba i Sarajeva.