Zbog algi i sitnih morskih životinja luksuznom kruzeru Viking Orion tijekom novogodišnjeg krstarenja zabranjeno je pristajanje u više luka Australije i Novog Zelanda jer su tamošnje vlasti bile zabrinute da bi “biološki obraštaj” na trupu ovoga broda mogao naštetiti tamošnjem ekosustavu.
Norveškoj kompaniji naređeno je da ronioci uklone naslage mikroorganizama i biljaka s trupa Viking Oriona dok se nalazio u međunarodnim vodama, kako bi se spriječilo da plovilo preveze potencijalno opasna morska stvorenja dok se nalazio u međunarodnim vodama.
U te dvije zemlje koje su najdulje bile zatvorene radi pandemije kruzeri su se vratili nakon tisuću dana pandemijske stanke. Australija i Novi Zeland naime, imaju nacionalna pravila o bioobrastaju koja su, prenose mediji, stupila na snagu u lipnju 2022. Smjernice prisiljavaju operatere da “pokažu primjenu proaktivnih metoda upravljanja” za obrastanje, a vlasti mogu pregledati trupove i nositi se s “neprihvatljivim biosigurnosnim rizikom” koristeći australske standarde.
Zasad nije izvjesno da će se slične proaktivne metode provoditi u našim lukama.
Opasnosti koji za morski okoliš predstavljaju balastne vode relativno su poznate, Hrvatska je potpisnica Međunarodne konvencije o nadzoru i upravljanju brodskim balastnim vodama i talozima, no slučaj Viking Oriona, prvi je slučaj da je neki brod zaustavljan zbog biološkog obraštaja. Dr. Nenad Antolović s Instituta za more i priobalje kaže kako za utjecaj stranih organizama koji se tako mogu unijeti u Jadran postoji realna mogućnost, te da potencijalni utjecaj možemo samo nagađati. – Ono što možemo jest pratiti situaciju u nama susjednim zemljama Italiji, Grčkoj, eventualno vidjeti njihova iskustva pa tako predvidjeti potencijalne scenarije u našem dijelu Jadrana – navodi ravnatelj Instituta.
Cijeli članak možete pročitati na: dubrovacki.slobodnadalmacija.hr
Foto: Pixabay