Pinhole portreti Matee Smolčić Senčar u Fotoklubu Split
U organizaciji Fotokluba Split i Splitskog ljeta u subotu, 15. srpnja 2017. u 23 h u Galeriji fotografije Fotokluba Split otvara se izložba fotografija Matee Smolčić Senčar, naziva Pinhole portreti/Pinhole Portraits. Matea će se predstaviti s 30-ak portreta snimljenih drvenom pinhole kamerom.
Na poziv Veleposlanstva Republike Hrvatske u Ujedinjenom Kraljevstvu, izložba je imala premijeru u Londonu 24. travnja i to povodom Svjetskog dana pinhole fotografije, koji se obilježava svake godine zadnjeg tjedna u travnju u tom gradu.
Predgovor izložbe:
„Promatrajući fotografije koje je Matea Smolčić Senčar snimila pinhole tehnikom, odnosno kamerom opskurom, pada mi na pamet jedna misao majstora Alfreda Stieglitza: „Gdje god postoji svjetlo, može se fotografirati.“ Iako je, dakako, primjenjiva na sve fotografske tehnike, upravo u ovoj, praiskonskoj, ostvaruje se posve neposredni svjetlopisni preslik odabranoga kadra na površinu papira. Matea se poistovjećuje s karakteristikama i izražajnošću medija, koji joj, prije svega, omogućuje produženje i produbljivanje trenutka u kojem bilježi vlastiti ili tuđi odraz.
Dugogodišnjim bavljenjem novinskom i modnom fotografijom, autorica je apsolvirala digitalnu brzinu i preciznost pri hvatanju kadra, posebno se usavršivši za portrete. Pišući predgovor za njezinu prvu samostalnu izložbu, prije sedam godina, zamijetila sam Mateinu prepoznatljivu estetiku nenametljivoga, gotovo kazališnog, režiranja kadra, kao i njezin interes za okruženje i njegovu sinergiju u odnosu na portretiranu osobu. Svaki djelić kompozicije, naime, relevantan je iskaz karaktera, raspoloženja modela, kao i autoričina stava i razumijevanja istoga.
Posezanjem za kutijom, kroz čiju rupicu prolaze zrake svjetlosti, koje potom ovjekovječuju vanjski svijet, fotografkinja još izraženije ostvaruje svoj režiserski nerv, koji se ovom prilikom povodi za kreiranjem začudnih i fantastičnih scena. Korištenjem višestrukih ekspozicija Matea osnažuje aspekt povezivanja protagonista i ambijenta – njihova preklapanja, kao i poklapanja modela sa samim sobom, u čemu možemo, možda, tražiti značenje unutarnjega i vanjskoga života pojedinca.
Moment je tim izraženiji u prirodom ambijentu šume, sa kojom se prožima intuitivna igra nagoga muškog tijela. Slojevitošću ekspozicija, svjetlosnim sumaglicama i fluidnim pretapanjima različitih planova, koji predstavljaju sukus isječka vremena, kreirana je snovita, ezoterijska atmosfera. Iako veoma privlačna, vizualno i sadržajno, ona nikada ne prelazi granicu samodostatnosti. Bujnost faune podržana strukturom pinhole medija pred promatrača postavlja potencijal neprestanog gonetanja zaustavljenog događaja. Fotografija je tako shvaćena kao rezime, dokument sjećanja, ali i njegova pretpostavka i interpretacija.
U autoportretima fotografkinja pak fokusira pažnju na ekspresivnost lica, lišavajući se tako na određeni način zaštite okolnoga ambijenta ili zakriljujućih planova. Prostor između nje i kamere, to jest gledatelja, je krajnje sužen. Mateina intimna previranja i poniranja naznačena su u mekanim kjaroskuro prijelazima, krhkim konstruktima koji su preostali nakon njezina suočavanja s medijem kojim se na svjetlo izvlači sve ono što je oku skriveno i kameri otkriveno, te vice versa.“
Barbara Vujanović, povjesničarka umjetnosti.
O autorici:
Matea Smolčić Senčar rođena je 1981. godine u Zagrebu. Srednju fotografsku školu završava 1998. godine, a nakon toga radi kao asistentica scenografu Aleksandru Augustinčiću na postavljanju izložbe o Rudolfu Kichlu u Hrvatskom institutu za povijest. Honorarno je radila u zagrebačkom HNK-u kao asistentica postava izložbe starih kazališnih fotografija, s prof. Marijom Barbieri i fotografom Vladimirom Pondelakom. Posao fotoreporterke Večernjeg lista dobija 2000. godine gdje je brusila zanat pod paskom nekih od najboljih novinskih fotografa i stekla iskustvo koje joj je bilo odskočna daska za daljnji uzlet u karijeri. U vodećem domaćem celebrity magazinu Story počela je raditi 2002. godine. Potreti poznatih osoba, modni i beauty editorijali samo su neke od kategorija kojima je Matea usavršavala svoje zvanje, balansirajući između umjetničke i komercijalne fotografije. Njezin rad u lifestyle časopisu Storybook obilježio je niz editorijala u kojima je pokazala svoje umijeće i talent. Posljednjih godina intrigira ju pinhole fotografija, koja počiva na principu camere obscure, pa je upravo u Storybooku objavila seriju portreta glumca Slavka Sobina u spomenutoj tehnici. Pinhole fotografija zanimljiva joj je zbog svoje jedinstvenosti koja ju razlikuje od većine drugih oblika fotografije. Danas radi kao slobodni umjetnik i dalje objavljuje svoje radove u vodećim hrvatskim magazinima.
Izložbu možete pogledati do 13. kolovoza 2017.
Organizator: Fotoklub Split
Suorganizator: Splitsko ljeto