Apolitični

Otvorenje izložbe Gorki Žuvela Plakati

Otvorenje izložbe Gorki Žuvela Plakati

Galerija umjetnina ima čast pozvati vas na otvorenje izložbe GORKI ŽUVELA – Plakati

Utorak, 4. travnja 2017. u 19.00 sati

Kustos izložbe Božo Majstorović

Gorki Žuvela donirao je 2007. godine Galeriji umjetnina vrijednu zbirku od 84 plakata koje je mahom sam oblikovao. U donaciju su uključeni i radovi kanonskih autora hrvatskog dizajna: Ivana Picelja, Borisa Bućana i Mladena Galića, kao i plakat poljskog sindikata Solidarnost Michala Wieckowskog.
Žuvela pripada generaciji umjetnika okupljenih oko Galerije Studentskog centra i Galerije suvremene umjetnosti u Zagrebu (Martinis, Iveković, Trbuljak, Bućan, Arsovski…), koja je afirmirala konceptualni pristup umjetnosti i bila nositelj radikalnih inovativnih umjetničkih postupaka i praksi s kraja 60-ih i tijekom 70-ih godina prošlog stoljeća. Mnogi će se od njih, propitujući prirodu i smisao umjetnosti, šireći njeno polje djelovanja i uključujući nove medije u umjetničku praksu, iznimno uspješno okušati i u grafičkom dizajnu. Plakat, kao najreceptivniji dizajnerski produkt, bio je zanimljiv autorima koji su napuštali sigurnost galerijskih prostora i svoje radove u formatu urbanih intervencija realizirali na javnim mjestima. Drugim riječima, plakat kao ulični inventar bio je idealan medij za umjetnike kritički nastrojene prema vlastitom društvenom i kulturnom okruženju i nepoticajnoj rutini umjetničkog života. Pri tome napuštaju neutralni modernistički jezik u korist osebujnog individualizma gdje često provokativnu ideju nastoje što efektnije i neuobičajenije vizualno posredovati. Većinom je riječ o plakatima koji podrazumijevaju aktivnog i znatiželjnog promatrača, koji se ne zadovoljava pukom obavijesti i oblikovnom korektnošću.
I Žuvelina dizajnerska karijera započela je u tom razdoblju. Sredinom 70-ih godina prošlog stoljeća kao formirani umjetnik vraća se u Split. Vrijeme će pokazati da će taj povratak, bez prigodnog pretjerivanja, za splitsku umjetničku scenu imati jednaku važnost kao svojevremeni ostanak Emanuela Vidovića u Splitu. Dizajnerski rad mu je uglavnom vezan uz kulturnu scenu. Ponajviše je surađivao sa splitskim Hrvatskim narodnim kazalištem i galerijskim institucijama, oblikujući plakate za predstave, izložbe i kulturne manifestacije. U rješavanju zadataka u početku prepoznajemo konceptualni generacijski rukopis, pri čemu podjednako poseže za ilustracijom, uglavnom fotografijom, kao i isključivo tekstualnim rješenjima inventivne tipografije. Riječ je o materijalu visokog dizajnerskog standarda u cjelini, s lijepim brojem antologijskih radova poput plakata za izložbu Ante Verzottija 1978., Splitski salon 1980. i 2. sabor jugoslavenskog neprofesionalnog i alternativnog filma (Iza vaših leđa nalazi se ovaj plakat) 1978. godine. Isto tako, treba spomenuti plakat za predstavu I dajem ti do znanja, 1976., kao i već legendarnu Izjavu (Ako u Splitu nema kazališta, tad nije potreban ni kazališni plakat) iz 1978. godine. Plakat formalno rađen za predstavu Glorija, Ranka Marinkovića, ustvari je bio prosvjed zbog činjenice da zgrada HNK nije obnovljena i osam godina nakon požara. Reakcija uprave kazališta bila je skidanje plakata nakon par dana.
O Žuvelinom razumijevanju dizajna kao kritičke društvene prakse govori podatak da je inicirao objavljivanje i grafički uredio kultnu knjigu američkog teoretičara i praktičara dizajna Victora Papaneka Dizajn za stvarni svijet (1973.).

Gorki Žuvela rođen je u Našicama 1946. godine. Diplomirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1970., u klasi prof. Miljenka Stančića. Od 1976. predaje u Školi likovnih umjetnosti u Splitu. Od 1995. predaje na Studiju likovne kulture Sveučilišta u Splitu, a od 1997. do umirovljenja profesor je na Odsjeku za slikarstvo Umjetničke akademije Sveučilišta u Splitu. Odlukom Senata Sveučilišta u Splitu 2016. godine promoviran je u počasno zvanje profesora emeritusa.

Više o izložbi na http://www.galum.hr/izlozbe/izlozba/1512/
Izložba je otvorena do 30. travnja 2017.