Apolitični

Odnosi s javnošću u obrazovanju (3. dio)

Uredi za razvoj i odnose s javnošću

Uredi za razvoj i odnose s javnošću veoma su važan čimbenik na sveučilištima. Rektor je osoba koja sveučilištu daje imidž, osobnost i status unutar šire zajednice. Sa sve brojnijim zahtjevima koji se postavljaju pred visokoškolske ustanove, rektor sveučilišta danas ima veću ulogu u odnosima s javnošću negoli ikada ranije. On je ključ za uspostavu odnosa i javne potpore potrebne za ostvarivanje misije visokog školstva u novom globalnom društvu. Rektor usko surađuje s glavnim predstojnikom za razvoj i odnose s javnošću. Na velikim sveučilištima predstojnik za razvoj i odnose s javnošću sveučilišta nadzire ured za razvoj koji sadrži odjeljenje za odnose s bivšim studentima, kao i ured za odnose s javnošću.

Zavod za javno informiranje
Najuočljiviji dio programa za odnose s javnošću na sveučilištu jest zavod za javno informiranje ustanove. Aktivnosti zavoda očituju se u izdavanju mnogobrojnih priopćenja za javnost, fotografija i specijalnih kolumni i članaka za tiskane medije. Zavod priprema i programe, vijesti i članke o aktivnostima istaknutih članova fakulteta radi objavljivanja u medijima. Pruža pomoć i informacije novinarima i urednicima državnih, regionalnih i lokalnih medija. Zaposlenici zavoda odgovaraju na stotine upita, telefonskih poziva predstavnika informativnih medija i javnosti koji žele biti pravodobno informirani.
Nastavno i administrativno osoblje
Svaki kvalitetan program odnosa s javnošću obrazovne ustanove započinje unutrašnjom organizacijom. Profesori i administrativno osoblje značajne su unutarnje javnosti zbog svoje iznimno važne uloge u obrazovanju i vođenju institucije, kao i zbog toga što predstavljaju sveučilište prema vanjskim javnostima. Imajući u vidu svu složenost rukovođenja važnom institucijom, rektori sveučilišta angažiraju svoje nastavno osoblje da sudjeluju u kreiranju politike. Kako bi oni bili kompetentni, a njihovo sudjelovanje učinkovito, administracija ih mora informirati i ovlastiti da sudjeluju u određivanju misije, vrijednosti i načina vođenja sveučilišta.
Studenti
Studenti su istodobno najvažnija javnost sveučilišta i njegovi najvažniji predstavnici za odnose s javnošću. Mišljenje i ponašanje studenata važno je za određivanje javnog mnijenja o visokoškolskim ustanovama. Sveučilište mora iznjedriti zadovoljne, kompetentne i odgovorne studente koji će djelovati kao ambasadori dobre volje.

Bivši studenti i donatori
Bivši studenti najvažniji su izvor dobrovoljne potpore u visokoškolskim ustanovama SAD-a. Sveučilišta se trude steći lojalnost, interes i uvažavati savjete svojih bivših studenata. Pridobivanjem njih, novac je putem donacija osiguran. Za razliku od američkih sveučilišta, ono u Zagrebu, utemeljeno davne 1669. godine, sve do prije dvadesetak godina nije posebno skrbilo o povezivanju sa svojim bivšim studentima. Na Dan Sveučilišta, 19. listopada 1989. godine, na prijedlog rektora prof.dr.sc. Zvonimira Šeparovića donesena je odluka o osnivanju prve udruge bivših studenata AMA ( lat. Almae Martis Alumni) sa sjedištem u Zagrebu. Svrha Udruge je povezivanje bivših studenata i prijatelja studenata u zajednicu radi promicanja ugleda i dobrobiti Sveučilišta.
Vlast
Pridobivanje razumijevanja i potpore u državnim tijelima (uglavnom u ministarstvu obrazovanja i zakonodavnim tijelima), kao i među glasačkom javnošću, najvažniji su zadatci odnosa s javnošću u visokom školstvu. Mnoga sveučilišta danas imaju i predstojnike za odnose s javnošću. Oni lobiraju za visoko školstvo i svoja sveučilišta.
Mediji
Za sveučilišta je izgradnja dobrih odnosa s medijima investicija koja je dugoročno isplativa. Rijetki su mediji koji svoj prostor posvećuju akademskim postignućima visokoškolskih ustanova. Brojniji su oni koji svoj medijski prostor daju tek u situacijama kada naslove mogu istaći na naslovnicama, konkretno kada znanost postaje senzacija, bez obzira radi li se o otkriću ili skandalu.
Da bi vijesti koje mediji plasiraju bile što objektivnije te da bi se zadržala postignuta razina ugleda visokoškolske ustanove u javnosti, zadaća stručnjaka u odjelu za odnose s javnošću je da za potrebe novinara između ostalog pripreme izvješća u kojima će se naći i podatci o procesima koji se u ustanovi odvijaju, o akademskim postignućima članova ustanove kao i o načinu na koji ustanova svojim radom pridonosi razvoju i poboljšanju života unutar lokalne zajednice.
Lokalna zajednica
Sveučilišta, poput kompanija iz područja industrije, moraju održavati dobre odnose sa zajednicom na čijem području djeluju. Sveučilišta će steći potporu zajednice ako na transparentan način pristupe građanima i pruže im priliku da se oglase tijekom konzultacija o pitanjima koja izravno pogađaju zajednicu.
Zadatak odnosa s javnošću jest podsjetiti lokalne stanovnike i vodeće poslovne ljude da sveučilište, uz kulturni, intelektualni i športski doprinos životu zajednice, ima i značajan ekonomski utjecaj.

Piše: mr.sc. Vlade Dragun