Apolitični

Novi čavao u lijesu za vožnju kakvu poznajemo

Nema drugačije opcije za naziv ovog teksta, jer tema (i zakon koji je u njenom centru) od automobila radi javni prijevoz. A od vozača jednostavno putnika. I ako se mene pita, poprilično glupu osobu…

Ako je za vjerovati britanskim medijima (a ne vidim razloga zašto ne bismo), uskoro će tamošnji vozači bez puno muke dobiti priliku ubiti sebe i druge sudionike u prometu za volanom svog samovozećeg automobila.

I koliko god to neki možda žele upakirati u roze papiriće i stavljali svilene vrpčice oko toga, to je činjenično stanje. Jer staviti vozača za volan i onda mu uzeti kontrolu nad automobilom ne samo da je retardirano i glupo, već je i totalno besmisleno.

Uglavnom, autonomija stiže. I to na velika vrata.

Ovih je dana bez pretjerano puno medijske pompe nakon javnog savjetovanja, Ministarstvo prometa Velike Britanije objavilo planirane izmjene „Kodeksa o autocestama Ujedinjenog Kraljevstva“. I to za nas ovdje zapravo i nije neka prijelomna vijest.

Naime, povijest zorno pokazuje da kupnjom novog tostera i dobivanjem garancije za njega u slučaju problema treba dokazivati sve i svašta. Od ispravnog načina upravljanja s tim tosterom, pa sve do informacija poput „ne, nisam stavljao papagaja u toster“ i „nisam metalnim nožem rezao izolaciju kabela od napajanja dok je toster bio uključen u struju“.

Nerijetko se događa da čak ni uz milijun i jedno objašnjenje, originalno pakiranje, račun, garanciju i potvrdu od Vatikana u nekom dućanu ne možemo natjerati prodavača ili proizvođača da prizna tvorničku grešku. Stoga samo zamislite što će se sve u tom dijelu priče događati s vlasnicima samovozećih automobila ako se dogodi neka nesreća.

Ako samovozeći automobil izazove nesreću, osoba za volanom će snositi zakonsku odgovornost. I za to će se pobrinuti neka velika korporacija koja je pokušavala uštedjeti na proizvodnji automobila i koja je u biti prodavala smeće za cestovnu upotrebu s velikim ekranom i ambijentalnom rasvjetom. A velecijenjeni će političari reći nešto poput „nisam znao“ ili „nismo to rekli i izglasali, već vozač nije shvatio“…

U tom će slučaju vlasnik uvijek izvisiti, jer će se vlast jednostavno oglušiti i cijelu priču prebaciti u domenu prava (a ne pravde).
Proizvođač će se ionako u sklopu te problematike snaći sa svojom omanjom vojskom odvjetnika i marketinških stručnjaka koji su u sklopu ugovora i marketinških aktivnosti „sugerirali skidanje pogleda s ceste i usmjeravanje istog prema ekranu“ (bez mobitela u rukama, molit ću).

Proizvođači automobila sve to jako dobro znaju, pa će vam s guštom uvaliti svoj „ultra-mega-giga-super“ samovozeći automobil s „ultra-mega-giga-super-tft-lcd-svašta-nešto“ ekranom na kojem možete gledati filmove i turske serije. A onda će u slučaju bilo kakve tragedije taj isti proizvođač „prema slovu zakona“ samo oprati ruke i biti lišen bilo kakve odgovornosti zbog „sitnih slova“ raspoređenih u 7 različitih dokumenata na koje ste pristali bez da ste ih vidjeli ili im pak uopće niste imali pristup.
I zato popraćen floskulama od strane zakonodavaca i velebnim marketinškim sloganima uskoro dolazi još jedan čavao u lijes vožnje kakvu poznajemo.

Za sada u Velikoj Britaniji.

Ali uskoro i u vašem gradu.

Cijeli članak možete pročitati na: automobili.hr