Apolitični

Nepresušni izvor inspiracije u splitskom HNK-u: balet „Don Quijote”

Baletna izvedba Ludwiga Minkusa DON QUIJOTE izvest će se večeras u splitskom nacionalnom kazalištu u 20:00.

Koreograf i redatelj je sada već smijenjeni direktor baleta Dinko Bogdanić u kojem će nastupiti Lev Šapošnikov Don Quijote(Don Quijote), Uroš Škaper (Sancho Pansa), Eva Karpilovska (Kitri), Ivan Boiko (Basil), Elena Nikolaeva (Dulčineja), Katarina Kuznjecova (Mercedes), Artjom Žusov (Espado), Mario Buličić (Kitrin otac), Igor Gluškov (Gamaš) kao i mnogi drugi.
Evo što je za ovaj balet napisao sam redatelj Dinko Bogdanić:
Uzevši tu višeznačnu ružu…


Kad se radi o Don Quijoteu, majstorski uobličenom karakteru istoimenog Cervantesova djela, prenošenom i obnavljanom u mnogim umjetničkim djelima, pa i baletima, već smo navikli na stereotip. Uobičajilo se pojednostaviti viteza tužnog lika u grotesknu karakterizaciju uz uobičajene, banalne predrasude po kojima je idealizam, sam po sebi, groteska – nešto čudno nastrano i smiješno. Kad se radi o Don Quijoteu, s tim stereotipom nikako se ne slažem. Uvjerenje da svaki čovjek traži uzor, idealnu i fatalnu ljubav moje je redateljsko, koreografsko i sadržajno tumačenje, odnosno scensko projiciranje Minkusova Don Quijotea. U traženju tih ideala moguće je da se svakome dogode priviđenja, pogotovo ona izazvana sličnostima, približnostima i asocijacijama. Ponekad vjera u određene životne vrednote i častan život stvore svojevrsne nadomjestke. U njima, primjerice, vjetrenjača u sumaglici, oluji, prolomu oblaka, može stvoriti vizualnu iluziju križa koji nije samo simbol žrtve, nego i znamenje zaljubljeničkog, idealističkog križnog puta, raskrižja… Svojim postupcima, životom i sentimentalnim bogatstvom moj Don Quijote uz svoju fantazmagoričnost i maštu, razložno odbacuje ležernu neodgovornost za druge, pružajući nestvarnu ali i realnu pomoć osobito mladima, lijepima i zaljubljenima. Drugim riječima, smatram da se Don Quijote, svjesno i uspješno bori za mladi par Quitri i Basilija, za njihovu strasnu i čistu ljubav i sreću. Osim toga, Don Quijote je dosljedan borac protiv sile, nepravde i nastojanja onih koji na tuđoj nesreći, patnji i nezadovoljstvu žele steći vlastiti prosperitet. S manje ili više uspjeha, Don Quijote vodi bitke za svoja načela, za dobro onih koje voli, kojima se divi i koji zaslužuju njegovu potporu; ali i protiv onih koji se nalaze s druge strane njegovih moralnih postulata. On, rekao bih, intuitivno doživljava pravdu i pravednost, ne gubeći zanos, iako ne ostvaruje vlastiti uzor, ljubav prema seoskoj djevojci Dulcineji, koja u njegovoj mašti prerasta u nešto posve različito od onoga što je u stvarnosti. Za razliku od dosadašnjih koncepcija baleta Don Quijote, u ovoj se predstavi Dulcineja pojavljuje upravo onakvom kakvu je Don Quijote zamišlja. Iz njegovih ruku ona uzima ružu koju mu je s nježnošću i poštovanjem darovala Quitri. Uzevši tu višeznačnu ružu, Dulcineja odlazi u nepoznato. Don Quijote je na određenoj udaljenosti vjerno prati, što daje naslutiti da za njih i njihovu sreću postoji nada; da najbolji, unatoč svim mukama nisu gubitnici. Sve, dakle, ostaje otvoreno – predano vremenu i shvaćanjima.
Posljednju svibanjsku večer provedite u udobnom mjestu HNK-a Split uz baletnu izvedbu nadasve poznatog DON QUIJOTEA.

Izvor i foto: HNK Split