Apolitični

Kazališna 2018.: Solidna godina unatoč kontroverzama

Kazališna godina koja je na izmaku ostat će upamćena po slučaju razrješenja Nataše Rajković s mjesta pomoćnice ravnatelja za kulturu Studentskog centra u Zagrebu, što je velik dio kulturnih krugova ocijenio potencijalno pogubnim za budućnost hrvatskog kazališta, koje se ipak može pohvaliti ne malim brojem pamtljivih ostvarenja u 2018., obilježenoj također brojim gostovanjima istaknutih europskih i svjetskih imena unutar prostora kojim tradicionalno dominira institucionalni teatar.

Prijepori oko kulturne politike i promjene vodstava nisu se, međutim, značajnije odrazili na repertoare, s nizom uspjelih ostvarenja u institucionalnim kazalištima ali i izvan njih, kako u glavnome gradu, tako i u Splitu, Rijeci i Osijeku.

U premijernom programu zagrebačkog HNK-a u protekloj se godini izdvaja inovativno čitanje drame Henrika Ibsena “Peer Gynt” u režiji Norvežanina Erika Ulfsbyja, klasik američke dramske literature “Mačka na vrućem limenom krovu” Tennesseeja Williamsa u režiji Paula Magellija, a godinu će tradicionalno zaključiti praizvedba domaćega komada pisanog posebno po narudžbi za to kazalište, velika ansambl predstava “Svaki tvoj rođendan” Mire Gavrana u režiji Renea Medvešeka.

Središnji nacionalni teatar na čelu s intendanticom Dubravkom Vrgoč nastavio je s okretanjem novim neočekivanim naslovima i suvremenim čitanjima klasika, pa se tako može pohvaliti i sa značajnim koreografskim ostvarenjima u Baletu, gdje je postavljen “Metropolis” Jirija Bubeničeka po istoimenu kultnom romanu i filmu, a posebnu je pozornost privukla baletna inscenacija romana “Smrt u Veneciji” Thomasa Manna u koreografiji, režiji, dramaturgiji i konceptu Valentine Turcu. U Operi, talijanski kazališni dvojac Stefano Ricci i Gianni Forte postavio je dojmljivo uprizorenje Puccinijeve “Turandot”.

Kritika je kao jedan od vrhunaca domaće kazališne umjetnosti koje je obilježilo 2018. godinu gotovo jednoglasno proglasila predstavu Zagrebačkog kazališta mladih (ZKM) “Tit Andronik” redatelja Igora Vuka Torbice, za koju je dobio Nagradu hrvatskog glumišta za najbolje redateljsko dramsko ostvarenje a Rakan Rushaidat nagradu 33. Gavellinih večeri za najboljeg glumca.

Umjetnost se u godini koja je na izmaku nije događala samo u glavnome gradu. Tako je najboljom predstavom 33. Gavellinih večeri proglašeno “Kroćenje goropadnice” HNK-a Split, dok je Ivan Plazibat nagrađen za najbolju režiju.

Tradicionalno hvaljeni dramski ansambl riječkoga HNK-a pozornost je privukao mračnom dramom Georga Buchnera “Woyzcek” u redateljskom čitanju Anice Tomić, a u repertoaru HNK-u Ivana pl. Zajca izdvaja se i koprodukcijski projekt “I giganti della montagna (Gorski divovi)” Luigija Pirandella u režiji Paola Magellija, u kojoj glumci pet kazališta nacionalnih manjina iz pet europskih zemalja na sceni govore svojim jezicima. HNK Osijek praizveo je u studenome dramu “Emet” po istoimenoj noveli spisateljice Ivane Šojat i režiji Slovenca Same S. Streleca.

Cijeli članak možete pročitati na: glasistre.hr

Foto: Pixabay