Apolitični

HNK Split, kulturni identitet grada

Brendan Howard / Shutterstock.com

Hrvatsko narodno kazalište u Splitu kao najznačajnija kazališna ustanova u Dalmaciji utemeljena je 1893. godine, a svoje mjesto pronašlo je na Trgu Gaje Bulata.
Kada je krenulo s umjetničkim radom, nije postojao stalni umjetnički ansambl, nego su programe u njemu održavale uglavnom putujuće kazališne operne grupe, među kojima su dominirale one iz Češke i Italije te Zagreba, Osijeka i drugih gradova.

Dolazi 1922. godina kada se osniva vlastiti ansambl koji priprema predstave u svojoj organizaciji. Potrebno je istaknuti kako su neki u samom početku ansambla bili profesionalci, a neki amateri, dok se s vremenom kadar postupno profesionalizirao. Veliki zaokret ostvario se zahvaljujući maestru Ivi Tijardoviću koji je svojim operetama „Mala Floramye“ (1926.) i „Spli’ski akvarel“ (1928.) zabilježio i grad i građane, kao i navike života u toj sredini. Povijest ispisuje da je prvi intendant kazališta bio upravo Ivo Tijardović koji je dao kazalištu onaj početni kulturološki zamah. Tako se i danas u njemu nalaze poprsja velikana splitske i hrvatske kulture: Marka Marulića, Gaje Bulata, Ive Tijardovića, Josipa Hatzea, Josipa Gende, Zdravke Krstulović i Borisa Dvornika.
Dodajmo kako je ova splitska kuća kulture od 1999. godine članica Europske kazališne konvencije i da kao HNK Split mnogo ulaže u očuvanje kulturnog identiteta grada brojnim predstavama i koncertima.

D. Šabić