Apolitični

Hakerski napadi na automobile sve su češći…

Stane li nečiji automobil naglo, usred kolone, malo prije Svetog Roka, dok se, naravno, žuri propisanom brzinom, ne mora biti kriva ni mehanika ni fizika, a ni to što je vozač preskočio benzinsku postaju na autocesti. Filmovi su puni sličnih scena, a u njima se automobili otmu kontroli jer su ih onesposobili hakeri. Automobilski proizvođači opisuju da su u stvarnom životu takvi trileri nemogući jer su napravili sve da bi zaštitili tehnološki napredna vozila i sve s njima povezano. Pa ipak, hakerski napadi na vozila sve su češći

Kako je svojedobno rekao znanstvenik sa Sveučilišta New York Justin Cappos, ‘svaki automobil proizveden nakon 2005. hakeri mogu, ako znaju, kontrolirati na daljinu’. Jedno od najpoznatijih preuzimanja automobila dogodilo se 2015. kad su istraživači računalne sigurnosti Charlie Miller i Chris Valasek, koji, dodajmo, sada rade u spomenutoj robotaksi-tvrtki ​Cruise, hakirali Jeep Cherokee udaljen nešto više od šesnaest kilometara, koji je tada bio u vožnji. Palili su i gasili automobil bez problema, mogli su upravljati kočnicama, brisačima, klimom… Zapravo, mogli su što god su htjeli, za što su im trebali samo laptop i internet. Nakon incidenta Jepp je opozvao 1,4 milijuna vozila kako bi riješio taj sigurnosni problem.

Sve na meti

Prošle godine u rujnu hakeri su u Londonu otuđili 25 luksuznih automobila upotrijebivši, kako su mediji pisali, ‘sofisticirani hardver‘, a u Oakvilleu u Kanadi, gradu s oko dvjesto tisuća stanovnika, prijavljene su 124 krađe vozila samo u prvoj polovini godine. Šezdeset šest posto tih krađi dogodilo se zbog beskontaktnoga ključa, što znači da su lopovi kopirali pametne ključeve i signale automobila.

Veliki gubici

Takvih događaja bit će sve više pa Upstream predviđa da će automobilska industrija već do 2024. izgubiti 505 milijardi dolara zbog kibernetičkih napada. Kao da joj posljednje dvije godine nisu bile dovoljno teške i stresne… Dodajmo da je 2018. bilo 330 milijuna povezanih automobila, a procjenjuje se da bi taj broj trebao skočiti na 775 milijuna već iduće godine, što hakerima otvara mnogo mogućnosti. Prošle je godine gotovo 85 posto napada obavljeno na daljinu i glavne mete bili su podaci, u 38 posto slučajeva. Što se tiče krađe automobila, 50 posto njih dogodi se hakerskim napadima na automobilske ključeve. Hakeri u tom slučaju moraju biti u blizini ključeva kako bi uhvatili signal koji poslije samo reproduciraju i –​ voilà! U svakom slučaju, proizvođači automobila su na mukama. Kako se automobilska industrija nastavlja razvijati prema sve većoj digitalizaciji i autonomnosti, tako će rasti i sofisticiranost hakera koji će u bližoj budućnosti imati još više opcija i mogućnosti ‘ulaska’ u visokodigitalizirane automobile.

Cijeli članak možete pročitati na: lidermedia.hr

Foto: Pixabay