Apolitični

Gogoljev „Dnevnik jednog luđaka” u Ulyssesu

U kazališnom vremeplovu od antike do moderne književnosti kazalište Ulysses i ove godine je za svoju publiku pripremilo različite predstave brojnih poznatih redatelja, nastalih na predlošcima velikih hrvatskih i svjetskih književnika.
Ovu nedjelju, 14. kolovoza na Malom Brijunu, kazalište Ulysses na svojoj pozornici ugostit će predstavu nagrađivanog makedonskog skladatelja i glazbenika Marjana Nećaka, „Dnevnik jednog luđaka”, napravljenu po predlošku teksta Nikolaja Vasiljeviča Gogolja.
Predstava „Dnevnik jednog luđaka” prva je predstava kazališta Marjana Nećaka „Moving Music Theatre”. Predstava je već osvojila brojne nagrade od kojih valja spomenuti čak tri na 23. Međunarodnom festivalu malih scena u Rijeci te nagradu publike na 18. Međunarodnom festivalu monodrame u Bitoli. Nećakovo kazalište jest i osnovano u Bitoli, zbog čega nagrada publike za najbolju predstavu na festivalu monodrame predstavlja posebno zadovoljstvo svima koji su na njoj radili.

„Dnevnik jednog luđaka”

Predložak Gogoljeva djela publiku će kazališta Ulysses na neki način upozoriti na nesretnu istinu koja se nije promijenila još od Gogoljeva realizma. Djelo nas tako suočava sa sudbinom „malog” nesretnog čovjeka. Gogolj je oduvijek lik malog čovjeka volio utjeloviti u prikazu činovnika, što je slučaj i u ovom tekstu. Neshvaćen i razočaran, Gogoljev lik zatvara se u svoj vlastiti svijet u kojem stvara jedan novi svemir u kojem on preuzima sasvim suprotnu ulogu od one koju je vodio u stvarnom životu.
Vječno pitanje, koji je svijet stvaran postavljao je Gogolj, a danas ga postavlja Marjan Nekić i to kroz cijeli niz glazbeno-scenskih prizora. Predstavu je pripremao ciljano za glumca Ozrena Grabarića koji utjelovljuje lik činovnika suočenog s društvenom marginalizacijom i odbačenošću.
Nećak, osim režije i glazbe, potpisuje i dramaturgiju te scenografiju, a ovu mono-operu naziva „sobnim spektaklom“.
Prepoznavši vizure shizofrenije, puno prije nego je taj medicinski pojam dospio u svakodnevnu upotrebu, Gogolj nije imao viziju svoje pripovijetke kao medicinski prikaz teške psihičke bolesti, već je u kratkoj proznoj formi pokušao opisati stanje svijeta i ljudskog uma u kojem je teško prepoznati što je zapravo stvarnost.


U svom romanu „Revizor” Gogolj je napisao: „…nije ogledalo krivo što je njuška kriva!” i već tu pokušao je naglasiti bitnost suočavanja s onim što odražava naša stvarnost, u ovom slučaju borbu za prihvaćanjem i normalnošću u vremenima kada je svijet podijeljen na crno-bijele. Nažalost, od vremena Gogolja, ta borba je ostala uzaludna, a njen protagonist i dalje slovi za luđaka.
Ovu nedjelju pogledajte u kazalištu Ulysses kako su Marjan Nećak i Ozren Grabarić uprizorili vječnu borbu s vjetrenjačama Gogoljeva junaka i probajte se pri tome ne zapitati što je zapravo stvarnost, zrcalni odraz onog što vidimo ili ono o čemu promišljamo kada nas nitko ne gleda?
Ulaznice za predstavu mogu se kupiti u sustavu Eventim ili na službenim stranicama kazališta Ulysses po cijeni od 80 kuna.