Dvije baletne predstave „Dogma” i „Šah mat”, ovog tjedna otvaraju baletnu sezonu na velikoj sceni riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca.
Najavljene su dvije posve različite koreografije što ih potpisuju – za apstraktni balet Dogma Balázs Baranyai, a za moderni balet Šah-mat Raza Hammadi, jedan od najuspješnijih francuskih jazz koreografa čiji stil izrasta iz već legendarne i na klasičnom baletu utemeljene jazz dance tehnike Matta Mattoxa.
„Dogma” i „Šah mat”
Dogma spaja krajnosti, dogmatično i antidogmatično: s jedne strane posve čistu, ogoljenu izvedbu temeljenu na apstraktnom, čistom, pričom i scenografijom neograničenom pokretu, a s druge, vrlo bogatu, s nekoliko aktivnih umjetničkih razina istodobno.
„Pokušat ćemo stopiti moguće s nemogućim – stvarni pokret s video-projekcijom, ples na prstima s osuvremenjenim koracima, pokret koji je apstraktan s pokretom koji nosi jasno značenje i osobni smisao”, kazao je koreograf i v. d. ravnatelja Baleta Balázs Baranyai koji je za Dogmu odabrao glazbu Arva Parta i Jobyja Talbota.
Balázs Baranyai osvrnuo se i na Hammadijev Šah-mat, nastao prema noveli Stefana Zweiga iz 1942. godine, a prema kojoj je 1960. snimljen film i to uglavnom u Rijeci, što su saznali slučajno.
Raza Hammadi u svojoj plesnoj adaptaciji novele naglašava psihološki konflikt između reda i kaosa, promišljanja i sumanutosti, ljubavi i manipulacije, postavljajući pitanje koliko je propusna i tanka granica između ludila i genijalnosti, između ljubavi i opsesije, spasenja i ukletosti.
Osim kao plesačica u Dogmi, prvakinja baleta Cristina Lukanec asistirala je francuskom koreografu. Lukanec je kao iznimno izazovan izdvojila Hammadijev poseban način rada u kojem spaja klasični balet i jazz dance tehniku. Ona smatra da će se u jednoj večeri s dva toliko različita baleta, pokazati raskoš umijeća plesača koji se u kratkom roku u potpunosti transformiraju, fizički i emocionalno.
Baletna prvakinja Marta Kanazir koja pleše u oba baleta, govorila je o svojim dojmovima i iskustvima rad na svakom od njih. U Dogmi će se moći vidjeti čisti pokret, ali i ples na špicama. Govoreći o svojoj ulozi Irene u modernom baletu Šah-mat, na glazbu Straussa i Šostakoviča, istaknula je ljubavnu priču te je dala naslutiti otvoren kraj predstave. Priča je to o životu izoliranog i maltretiranog Židova koji je, mučen u nacističkom zatvoru, čitao knjižicu o vrhunskim partijama šaha kako bi zadržao prisebnost. Na brodu za Argentinu pobijedio je svjetskog šahovskog prvaka, ali ponesen uspjehom pristao je na uzvratni susret… Koreograf Raza Hammadi donio je ovu priču kao ljudski vapaj za pravom svakog čovjeka na život slobodan od pritisaka i ugnjetavanja bilo koje vrste.
Autorsku ekipu Dogme čine koreograf Balázs Baranyai, asistent koreografa Daniele Romeo, kostimografkinja Sandra Dekanić, oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić, oblikovatelji videa Krešimir Linić i Jadranka Lacković. Plesači su Joseph Cane, Tena Ferić Dokmanović, Leopoldo Guadagno, Marta Kanazir, Andrei Köteles, Ksenija Duran Krutova, Cristina Lukanec, Laura Orlić, Domenico Piscopo, Balint Rauscher, Daniele Romeo, Paola Rus, Tanja Tišma, Sabina Voinea, Marta Voinea Čavrak, Svebor Zgurić i Ali Tabbouch.
Šah-mat autorsku ekipu čine koreograf Raza Hammadi, asistentice koreografa Laureline Andrei i Cristina Lukanec, kostime je obnovila Sandra Dekanić, oblikovatelj svjetla i scene je Nasser Hammadi. U ulogama su u alternacijama Dr. B Ali Tabbouch / Bálint Rauscher, Irene Marta Kanazir / Ksenija Krutova, 3 vojnika Andrei Köteles / Leopoldo Guadagno, Daniele Romeo / Joseph Cane, Bálint Rauscher / Domenico Piscopo, te parovi Leopoldo Guadagno – Laura Orlić / Tanja Tišma, Domenico Piscopo – Marta Voinea Čavrak, Svebor Zgurić / Vitalij Klok – Sabina Voinea / Tena Ferić Dokmanović, Joseph Cane – Irina Köteles / Paula Rus.
Reprize su 22., 24. i 25. listopada 2016. u 19:30 u HNK-u Ivana pl. Zajca. Dođite.