Apolitični

Amaterske boksačke borbe u Kini organiziraju braća iz Hrvatske

Kada su se krajem osamdesetih godina u New Yorku počele organizirati tzv. white collar boxing, amaterske boksačke borbe muškaraca i žena koji rade kao službenici u velikim tvrtkama, vjerojatno nitko nije slutio da će tridesetak godina kasnije taj sportski trend postati popularan i u Kini, gdje će borbe za sve brojnije Kineze organizirati dva brata iz Hrvatske.

White collar boxing krenuo je iz njujorške teretane Gleasons i kroz idućih tridesetak godina stekao je veliki broj sudionika i štovatelja diljem svijeta. U prilog mu je svakako išla i popularnost filma Klub boraca (1999.), s Bradom Pittom i Edwardom Nortonom u glavnim ulogama, čija je radnja bila djelomično inspirirana borbama uredskih djelatnika u boksačkim ringovima.

Vukovi s Wall Streeta u ringu

Samo godinu dana nakon njegove premijere, vlasnik Gleasonsa Bruce Silverglade suorganizirao je u Londonu prvi veliki spektakl toga tipa nazvan “Capital Punishment”. Velikom interesu i medijskoj pokrivenosti svakako je kumovala činjenica da se na njega došla boriti i velika skupina njujorških “vukova s Wall Streeta”.

Taj ogled slijedilo je preko 100 rasprodanih borbi, a slične manifestacije i posebne teretane posvećene pripremama za te događaje počele su nicati posvuda.

Sudeći po brojkama, Azija je odavno nadmašila domovinu toga amaterskog sporta. U travnju 2013. tvrtka Vanda Promotions, koja djeluje u sklopu grupe Vanda Sports, obilježila je svojim 24 obračunom (showdown) u Singapuru najdulji niz uzastopnih događaja u povijesti toga sporta.

Njemu je prisustvovalo 1934 gledatelja, čime se njihova ukupna brojka u pet godina održavanja popela na 15.491. Vanda je osim toga prikupila i više od ciljanih dva milijuna dolara za razne humanitarne organizacije za azijsku djecu.

S obzirom na jačanje gospodarske moći Kine, odnosno platežne moći njezinih stanovnika koji su veliki ljubitelji svega što miriše na zapadno, ta vrsta sporta i tamo doživljava uspon.

Postoji nekoliko firmi koje organiziraju borbe u najvećim gradovima, no malo tko zna da jedan od najekskluzivnijih i najpoznatijih white collar boxing događanja organiziraju ni manje ni više nego dvojica Hrvata.

Hrvatski showdown

Gorana Martinovića (30) i njegovog tri godine starijeg brata Marka iz zagrebačkih Sesveta ne brine konkurencija na kineskom tržištu, s obzirom da je iza njih već treće i to veoma uspješno izdanje tzv. Suzhou Showdowna, koji je i ove godine privukao više od 500 gledatelja.

Vjerujte, mogli smo i mnogo više, no u Suzhou smo ograničeni kapacitetom prikladnih dvorana, priča Goran dok sjedimo u njegovoj sportskoj dvorani u samom centru Suzhoua u kojoj je se za ovogodišnji showdown pripremalo 18 boraca, od kojih pet kineskih državljana i ni jedan Hrvat, iako ih tamo ima.

Priča je počela tako da je stariji brat u Kini završio zbog posla te je, kao veliki ljubitelj borilačkih vještina, odlučio pronaći adekvatnu dvoranu za trening. Kada je uvidio da postoji dobar potencijal za stvaranje nečeg većeg pozvao je Gorana da mu se pridruži.

Dvometrašu koji se sa samo tri godine počeo baviti borilačkim sportovima nije trebalo mnogo da se snađe u Suzhou, gradu od preko 12 milijuna stanovnika u blizini Šangaja.

Za white collar boxing manifestacije u Kini postoje tvrtke koje imaju monopol u većim kineskim gradovima, poput Šangaja i Pekinga, ali branding im je lošija strana. Iako smo se odlučili za manju sredinu nismo pogriješili jer ljudi u manjim, ali bogatim gradovima željni su aktivnosti i novih stvari, dok oni u velikim gradovima imaju preveliki izbor i nerijetko su zasićeni ponudom, kaže Goran.

Prvi showdown održan 2015. bio jako uspješan s obzirom da su u rekordnom roku rasprodali sve ulaznice. Shvativši veliki potencijal, braća su odlučila otvoriti tvrtku i nastaviti testirati tržište.

Nisu se prevarili jer su već nakon druge godine pronašli kineske partnere, a za zadnje izdanje dobili su i potporu kineske Vlade.

Mlađi Martinović ističe kako je činjenica da su dobro posložili temelje i vrhunski brandirali svoju ponudu ključ privlačenja sudionika, publike i poslovnih partnera.

Cijeli članak možete pročitati na: sport.hrt.hr

Foto: Shutterstock